מניפ''ה

כנס מנהלי מוסדות החינוך הממלכתי-דתי נערך אמש (שני) בשכונת בית הכרם בירושלים, תחת הכותרת "סוגיית הנשירה ממוסדות החינוך של הציונות הדתית", סוגיה בה עוסקת עמותת 'מניפ"ה'.

אתיה דן, מנכ"לית מניפ"ה (מנוף לחיים באמצעות פרחי הוראה), מספרת בראיון לערוץ 7 על מטרת הכנס. "התאספנו הערב מנהלים, אנשי צוות, בני נוער ומפקחים כדי להתמודד עם בעיית הנשירה ממוסדות החינוך שגדלה משנה לשנה. אנחנו רואים את עצמנו כחלק ממשפחה גדולה שהילד במרכז ויישאר במערכת". 

דן מבהירה כי דווקא בציבור הדתי לאומי יש ייחודיות מסוימת בנשירת נוער ממוסדות החינוך. זאת לאור אירועים שונים והמציאות בחברה הישראלית.  "בציבור הדתי לאומי עברנו ב-10 שנים אירועים כמו נוער שעבר את הגירוש מגוש קטיף, פיגועים, נוער גבעות ויש עוד הרבה צורות שונות של נשירה".

"צריך לחפש שפה חדשה ולייצר שייכות אמתית של הנוער לקהילה מחדש". לדבריה מדובר באלפי בני נוער שנושרים גם באופן סמוי ולא מדווח, "מדובר בלפחות 10 אחוזים מכלל התלמידים בכל שנה ועוד רבים שאנחנו לא יודעים עליהם".

"אני לא עסוקה בשאלה מי אשם", אומרת דן, "אנחנו עסוקים בלומר להורה - אתה לא אשם, אתה הפתרון ותגייס את כל הכוח ויש מגוון רחב של פתרונות. הורים הם העמוד המרכזי בתהליך ואנחנו כאן כדי לסייע לילד שהוא במרכז התכנית שלנו. מקשיבים לו ובונים תוכנית מיוחדת בשבילו''.

דן מדגישה כי בסופו של יום הכל תלוי בתלמיד או בתלמידה ורק הוא או היא יכולים להוציא את עצמם ממעגל הסיכון ולחזור לתפקוד. "אנחנו כאן כדי להביא כלים שיעזרו להם להבין את עצמם ואת הכוחות שלהם".

בתום הראיון אומרת דן, "המטרה היא ללכת הביתה ולראות את מערכת החינוך ולא רק כמוסד לנתינת השכלה אלא גם להתפתחות ערכית של הילד. מדהים מחדש כל פעם לראות את הרצון של הנוער ללמוד ולהיות חלק מהחברה".