להתמקד בעיקר
להתמקד בעיקרצילום: פנימה

בפרשת ויקרא כתוב "ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאוהל מועד לאמור". האות אל"ף של "ויקרא" קטנה, ומבאר רש"י: "לכל דיברות ולכל אמירות ולכל ציוויים קדמה קריאה, לשון חיבה, לשון שמלאכי השרת משתמשים בו, שנאמר 'וקרא זה אל זה'. אבל לנביאי אומות העולם נגלה עליהן בלשון עראי וטומאה, שנאמר 'ויקר אלוהים אל בלעם'". 

ומשה רבנו בענוותנותו לא רצה לכתוב על עצמו בפרשה "ויקרא" שהוא לשון חיבה, שנאמרת רק אצל צדיקים, וחשב לכתוב "ויקר" בלבד. אמר לו הקדוש ברוך הוא: ספר תורה שחסרה בו אפילו אות אחת נפסל כולו, ואיך תוריד את האות אל"ף? נכנע משה רבנו וכתב את האות אל"ף קטנה, כאילו כתוב "ויקר" אבל באמת כתוב "ויקרא". 

ובכל זאת, כשנתן הקדוש ברוך הוא למשה דיו לכתיבת ספר התורה, נתן לו בדיוק עבור כל האותיות וגודלן, לא פחות ולא יותר. ומכיוון שמשה כתב את האות אל"ף זעירה, נשאר לו מעט דיו מיותר וניגב אותו על מצחו ומאותו הדיו קרנו פניו. למרות שהדיו שחור, בזכות הקדושה הרוחנית העצומה והענווה זכה משה רבנו עליו השלום לקרני הוד. 

פרשת צו פותחת במילים "וידבר ה' אל משה לאמור צו את אהרון ואת בניו". "צו" - לשון זירוז, שיעשה בזריזות ובשמחה. כך גם את הלכות פסח אנחנו צריכים לקיים בזריזות ובשמחה. גם אם בא יצר הרע לקרר אותנו מהמצוות, אנחנו צריכים בכל החשק לעשות רצון בוראנו. 

תפקידנו כנשים הוא להכשיר את הכלים ואת כל מה שבבית. נביא כאן דברים שאדם רגיל להשתמש בהם ולא שם לב שמא יש בהם חמץ.

טלפון
בכל טלפון יש פומית ובפומית יש חורים ועלולים פירורי חמץ ליפול לתוכה. לכן יש לפרק את הידית ולבדוק שאין שם חמץ, שמא בעת הדיבור יישאף פירורי חמץ בלי להרגיש כלל. 

שואב אבק
בכל השנה אנחנו שואבים אבק משטיחים ובוודאי שנשאב גם חמץ או פירורי חמץ עם האבק. לפני פסח יש להחליף את השקית ולנקות היטב את שואב האבק.

תיקים
יש לבדוק תיקים של ילדים, נשים וגברים, שמא שכחנו בתיק אוכל, עוגייה, סוכרייה וכדומה. צריך לבדוק גם בתיקי הגדולים ובוודאי שגם בתיקי הילדים.

כיסי הבגדים
לבדוק היטב שאין בהם פירורי חמץ.

שיבולים לנוי
פרחים עם שיבולים לנוי, או שיבולים יבשות לנוי, אפילו שהשיבולים יבשות הן חמץ גמור! יש לזרוק שיבולים אלה לפני החג.

תבלינים
לבדוק ולברר היטב שקודם טחינת התבלינים הם נבדקו ולא היו במקום שהיה בו חמץ, והאם המטחנות היו כשרות לפסח.

בושם
בבושם שמים בדרך כלל אלכוהול כדי שהריח יתנדף, ואלכוהול עשוי לעתים קרובות מחמץ. לכן, אם אישה רוצה להשתמש בבושם בפסח, תקנה בושם עם הכשר מיוחד לפסח. ויש להיזהר בזה מאוד כי חמץ אסור בהנאה.

מגבונים לחים
צריך לקנות מגבונים כשרים לפסח, כי ישנם מגבונים עם בושם חמץ (ביישוב משואות יצחק ישנו מפעל מגבונים, אפשר לברר אם הם כשרים לפסח). 

ארון חשמל
לבדוק סמוך לחג אם הילדים לא הניחו בו חמץ. 

רכב
אם אוכלים ברכב חמץ במשך השנה יש לבדוק היטב מחמץ, במיוחד בין מושב הכיסא למשענת, ששם יש חריצים. טוב להשתמש בשואב אבק. את שטיחוני הרגליים יש לנקות היטב וגם את רצפת הרכב. 

מברשת שיניים
צריך לקנות חדשה לפסח. משחת השיניים צריכה להיות כשרה לפסח.

גביע קידוש מכסף
צריך הגעלה, מכיוון שלפעמים מתערבבים פירורי הלחם שעל השולחן ביין. טוב לקנות כוס קידוש מיוחדת לפסח. 

טבילת כלים
כלים שמיוצרים בחו"ל יש להטבילם, לא כדאי לחכות עד ערב פסח. 


הדלקת נרות גדולים בליל פסח
לפעמים אמירת ההגדה אורכת זמן רב. צריך להיזהר לאכול את האפיקומן לפני חצות, וגם את ההלל לסיים לפני חצות, ועל כן יש להדליק נרות גדולים כדי שידלקו עד שיסיים את הסעודה ואת ההגדה. 

אדם חייב לספר ביציאת מצרים וכל המרבה לספר ביציאת מצרים בליל פסח הרי זה משובח. במקום אחר כתוב "הרי הוא משובח", והכוונה היא שאם אדם משובח הוא יודע להאריך בשבח הקדוש ברוך הוא. בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא עתה משעבוד לחירות. יהי רצון שיתקיים בנו הכתוב "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות". בעגלא ובזמן קריב, אמן.

פורסם לראשונה בפנימה

לרכישת מנוי לחצי כאן