כיפת ברזל
כיפת ברזלצילום: פלאש 90

תמיכה מפתיעה בעמדת ישראל מצד "אמנסטי אינטרנשיונל".

ארגון זכויות האדם פירסם דו"ח בו הוא קובע כי חמאס ביצע פשעי מלחמה במהלך מבצע צוק איתן, לאחר שירה פצצות מרגמה וטילים לעבר ישראל.

הדו"ח, הראשון מסוגו אותו מפרסם אמנסטי ובו האשמות גם כלפי חמאס, קובע כי שני הצדדים אשמים במידה שווה בהתלקחות שאירעה בקיץ האחרון ובאחריות למלחמה.

"ההפרות שבוצעו על ידי ארגונים פלסטיניים, שחלקן הן בגדר פשעי מלחמה, אינן מצדיקות בשום אופן את הפרות החוק מצד הכוחות הישראלים. גם הפרות החוק של ישראל אינן מצדיקות את אלו של הקבוצות החמושות הפלסטיניות" נכתב בדו"ח.

מחברי הדו"ח טוענים כי בגלל רמת הדיוק הנמוכה של הרקטות והמרגמות אותן שיגרו הפלסטינים במהלך מבצע "צוק איתן", עצם השימוש בהן מהווה פשע מלחמה. "גם בידיו של מפעיל בעלי נסיון רב, פצצת מרגמה אינה יכולה להיות מדוייקת מספיק על מנת לפגוע במטרה ספציפית, גם אם כוונה כלפי מטרה צבאית בתוך ריכוזים אזרחיים.

"שיגור פצצת מרגמה דומה להתקפה חסרת אבחנה, וכאשר אזרחים נהרגים מדובר בפשע מלחמה. השימוש בפצצות מרגמה ללא אבחנה עלול להביא לפציעתם והריגתם של אזרחים חפים מפשע".

בנוסף, הם טוענים כי פעולות החמאס ושאר הארגונים הפלסטינים סיכנו גם את חייהם של התושבים הפלסטינים עצמם. הם מביאים כדוגמא מקרה שאירע ב-28 ביולי בשנה שעברה, בו נהרגו 13 תושבי מחנה הפליטים שאטי כתוצאה מרקטה שנורתה מהצד הפלסטיני, וקראו להנהגה הפלסטינית לחקור את המקרים האלו ולהביא את האחראים לדין.

על פי נתוני האו"ם, במהלך מבצע "צוק איתן" שיגרו הפלסטינים 4,881 רקטות ו-1,753 פצצות מרגמה לעבר ישראל.