נתניהו עם אנשי מכבי ת"א. יחגגו גם בשיטת הפיינל פור?
נתניהו עם אנשי מכבי ת"א. יחגגו גם בשיטת הפיינל פור?חיים צח, לע''מ

ההפסד כולו שלנו. בתום ישיבת מנהלת ליגת ווינר סל יחד עם ראשי הקבוצות, שהתקיימה היום (ראשון) הוחלט כי החל מהעונה הבאה, 2015/16 ולמשך שלוש עונות ממנה, האלופה בליגת העל הישראלית תוכרע באירוע הפיינל-פור שהייתה נהוגה רק לפני שנתיים.

שיטת המשחקים המכריעים בליגת העל הישראלית שונתה פעמים רבות, כשהסיבה העיקרית לכך נעוצה בשליטה המוחלטת של מכבי תל אביב בליגה. בשנת 2006 החלה מנהלת הליגה להנהיג את שיטת הפיינל-פור, בו נפגשות ארבע העולות משלבי הפלייאוף למשחקי חצי גמר וגמר. המנצחת בגמר הוכתרה כאלופת הליגה.

בתחילה מועדון הכדורסל של מכבי ת"א התנגד לשיטה זו שכן לטענתה - הכל תלוי במשחק אחד. חוסר ריכוז קטן ולא משנה אם הובלת את הליגה בהפרש גדול משאר היריבות, אתה לא תהיה אלוף. לבסוף הצהובים הורידו את התנגדותם משיטה זו לאחר שקיבלו הבטחה כי כל אירועי הפיינל פור בליגה הישראלית יתקיימו באולמם הביתי, היכל נוקיה שביד אליהו. 

בעונת 2012/3, העונה האחרונה בה שוחקה שיטת הפיינל פור בליגה הישראלית, התקיים אירוע הפיינל-פור באולם "רוממה" שבחיפה, זאת למרות הבטחות המנהלת למועדון הכדורסל הצהוב מתל אביב. 

כאמור, לאחר שנתיים שמשחק הגמר היה בשיטת בית חוץ בין שתי היריבות בגמר המפעל, החליטה היום המנהלת יחד עם ראשי הקבוצות על חזרה לשיטת הפיינל פור. יש לציין כי בהחלטה זו תמכו 9 נציגי הקבוצות כש-6 התנגדו בכל תוקף להחלטה בלתי ספורטיבית זו, ביניהם: אנשי מכבי ת"א, הפועל ירושלים, מכבי אשדוד ומכבי חיפה. גם יו"ר מנהלת ליגת ווינר סל, שמואל פרנקל, לא תמך בחזרה לשיטה הישנה.

עד לרגע ההצבעה עוד ניסה פרנקל להשיג מעין פשרה לטובת אוהדי הכדורסל בארץ, כשהמתווה היה כי סדרת חצאי הגמר יתקיימו בשיטת הטוב מחמש, ואילו משחק הגמר יהיה על כל הקופה, אך מתווה זה נפל לאחר שלא זכה לתמיכת מרבית ראשי הקבוצות.

בין השאר הוחלט כי שיטת משחקים זו תהיה תקפה כל עוד לליגה הישראלית לא תהיה נציגה שניה ביורוליג, באם יווצר מצב כזה, יעלה נושא שיטת משחקי הגמר לדיון נוסף.

בכדי למנוע סיבוכים מיותרים, הוחלט עוד כי מיקום אירוע הפיינל פור ייקבע בתום סדרות רבע הגמר על ידי הקבוצה אשר סיימה את העונה הסדירה במקום הראשון, דהיינו - או בהיכל מנורה מבטחים התל אביבי, או בזו של היריבה מירושלים, היכל הפיס ארנה. במידה וקבוצה זו תודח ברבע הגמר, הזכות תעבור לקבוצה המדורגת הגבוה ביותר בתום העונה הסדירה מבין קבוצות הפיינל פור.

לטובת מיקסום ההכנסות והצלחת המשחקים, נקבע כי משחקי הפיינל פור בין ארבעת הגדולות ישוחקו רק באולמות המכילים יותר מעשרת אלפים צופים.

חשוב לציין כי שיטת הפיינל-פור אינה מטיבה עם הצופים הרבים ואוהדי הכדורסל בארץ, הגם שהיא גורמת להזדהות עם האנדרדוג, הרי שהיא נוגדת כל עיקרון ספורטיביות וגם מכניסה לראשי הכדורסל בארץ כספים מעטים כשהיא מתמקדת בערב אחד של כדורסל. אם היו מקבלים את ההחלטה ליצור סדרות של הטוב מחמש, הרי שזה היה יוצר עניין רב אצל אוהדי הקבוצות ומכניס לכל המעורבים כסף רב שהיה יכול לסייע להם בהמשך. ההפסד כולו שלנו.