מנהיג דאעש אבו בכר אל בגדדי
מנהיג דאעש אבו בכר אל בגדדיצילום:רויטרס

ארגון הטרור הרצחני "דאעש" פרסם באינטרנט חוברת בת חמישים עמודים ובה הדרכה לתומכיו במערב כיצד להגיע לסוריה ולהצטרף לשורות הארגון.

בדיווח מיוחד מפרט מרכז המידע למודיעין ולטרור את תוכנה של החוברת הכוללת שורת עצות והמלצות אופרטיביות בכל הנוגע לדרכי ההגעה המועדפות ממדינות אירופה לתורכיה, ומשם לסוריה כולל מפות מפורטות של מעברי הגבול שבין תורכיה לסוריה.

ההמלצות, מדווחים אנשי המרכז, עוסקות בדרכי ההתנהגות הנכונה מבחינתם של תומכי דאעש מול השלטונות התורכיים בשדות התעופה ובמעברי הגבול היבשתיים. זאת לצד פירוט המגיע עד רמת הפריטים אותם נכון לארוז ולהצטייד בהם במסע אל זירת הקרבות.

להערכת אנשי המרכז מאחורי הפצת החוברת האינטרנטית עומדת הגברת צעדי הביטחון והמנע מצידן של מדינות מערב אירופה ותורכיה בתקופה האחרונה.

הפצת החוברות מתבצעת על ידי גורמים המזוהים עם דאעש באתרי שיתוף קבצים וברשתות החברתיות. זאת על אף שהחוברת עצמה נעדרת פרטים מזהים אודות הגורם שניסח אותה.

אנשי מרכז המידע למודיעין ולטרור מציינים כי "בחוברת מושם דגש רב על תורכיה המשמשת כערוץ המעבר העיקרי עבור פעילי דאעש ושאר ארגוני הג'האד העולמי העושים דרכם לסוריה. עד לתחילת 2015 התבצע מעבר הפעילים דרכה בקלות יחסית בשל העלמת העין של השלטונות התורכיים, בין השאר משום שהם לא היו מעוניינים להיכנס לעימות חזיתי עם דאעש. לאחרונה החלה תורכיה להערים קשיים בפני הפעילים המגיעים לשטחה, והדבר מודגש בחוברת. בחוברת נכתב, כי כיום לא קיים שום שיתוף פעולה בין דאעש לשלטונות התורכיים וכי שירותי המודיעין התורכיים מנסים לאסור כל מי שחשוד בחברות בדעאש. עם זאת נאמר בחוברת, שפעילי דאעש ממשיכים לשהות בתורכיה בשל החשש של תורכיה מפני פעולות נקם מצידו של הארגון".

עוד מציינים אנשי המרכז כי למרות הגברת צעדי הביטחון והמנע מצידן של תורכיה ומדינות אירופה, זרם המצטרפים לשורות דאעש עודנו נמשך, אף כי יתכן, שבכמה מדינות חלה בו התמתנות כלשהי".

בדו"ח שמציגים אנשי המרכז הם מצטטים כמה מההמלצות של דאע"ש לתומכי הארגון:

בפרק היציאה לתורכיה ההמלצה בחוברת היא שלא לצאת ישירות ממדינת האם לתורכיה, שכן טיסה ישירה עלולה לעורר חשד. לפיכך ההמלצה היא להגיע למדינה אחרת באירופה (בחוברת מוזכרות יוון או ספרד) ומשם לרכוש כרטיס טיסה לתורכיה. כמו כן מומלץ לרכוש כרטיסי טיסה הלוך וחזור (למרות שאין כוונה לשוב למדינת האם) כדי שלא לעורר חשד.

על ההגעה לתורכיה מפרטת החוברת את סדרת התשאולים והבדיקות שעוברים הפעילים המגיעים לתורכיה ונכללות בה המלצות לגבי התשובות שיש לענות למתשאלים התורכים. העצה המרכזית למגיעים לתורכיה היא להעמיד פני תיירים ולגלות התמצאות באתרי התיירות של תורכיה כדי לשוות אמינות לסיפור הכיסוי.

בפרק על יצירת הקשר עם פעילים המסייעים לדאעש נכתב כי עם ההגעה לתורכיה מומלץ לפעיל ליצור קשר עם איש קשר מקומי בדרך כלל באמצעות הטוויטר (בחוברת ניתנת כתובת טוויטר ומספר כתובות חלופיות במידה ואחת הכתובות תיסגר). בחוברת מוזכרות גם דירות מבטחים בהן שוהים הפעילים עד להעברתם לסוריה.

כאמור, החוברת גם מפרטת מהו הציוד הנדרש ליוצאים לדרך ואף כיצד נכו לארוז את הציוד. ליוצאים לסוריה מומלץ להביא עימם שלושה פרטים בלבד: תיק יד, תרמיל ומזוודה. להערכת אנשי המרכז הסיבה לכך היא רצון שלא למשוך תשומת לב מיותרת על מנת להקל ככל האפשר על המעבר בגבול.

בחוברת פרק המוקדש להמלצות מיוחדות הנוגעות ליציאת נשים אל הקרבות. המלצות אלו כוללות אזהרות שלא לנסוע בתחבורה ציבורית, לא להסתובב בחבורה גדולה (יותר משלוש), להביא טלפון נייד וללמוד מספר משפטים בסיסיים בתורכית. אנשי מרכז המידע מציינים כי בי המצטרפים לשורות דאעש ישנן גם נשים, חלקן עושות זאת על בסיס אישי וחלקן מצטרפות לבעליהן.