מוזיאון אגד
מוזיאון אגדצילום: מוזיאון אגד

בתולדות הישוב המתחדש בארץ ישראל, שנים רבות לפני הקמת המדינה, היה "אגד" שם נרדף לאוטובוס. למעלה מ-70 האוטובוסים ושלל המוצגים במוזיאון אגד בחולון, מספרים כ-80 שנות היסטוריה של תחבורה ציבורית בארץ.

המבקרים במוזיאון, מבוגרים וילדים כאחד, מוזמנים לעלות לאוטובוסים הישנים, להיזכר בימיה הראשונים של התחבורה הציבורית והמדינה שבדרך, או לגלות אותם בפעם הראשונה. לילדים זאת חוויה, למבוגרים זאת נוסטלגיה. האוטובוסים שופצו וחודשו עד הפרט הקטן עם הצבעים המקוריים, האבזור האותנטי ורובם אף נמצאים במצב נסיעה.

גם רכבים ששירתו את אגד כמו מכליות, אוטובוסי גרר ואוטובוסים ללימוד נהיגה, זוכים לכבוד המגיע להם. אגב, ברוב האוטובוסים המשופצים ניתן לשבת ולראות את תיק הנהג ופורט הכסף ומנקב הכרטיסיות עם הניקובים הייחודיים של כל חבר אגד, שהיה בשימוש לפני עידן ה"רב-קו" וכרטיסי הנייר המודפסים.

לדברי מנהל מוזיאון אגד, נח סלוצקי, "במוזיאון שנמצא סמוך לנתיבי אילון ניתן לראות ולהרגיש היסטוריה בשפה פשוטה שמדברת אל לב ילדים ומבוגרים כאחד. לרוב האוטובוסים שבמוזיאון יש סיפור: החל מהפורד טפלה (סיר ביידיש), שנסע בשנות ה-30 בין המושבות ושימש גם להובלת ביצים, כדי חלב, תרנגולות וירקות, דרך אוטובוס 2094 שהותקף בצומת נחלים למחרת ההצבעה של כ"ט בנובמבר (באירוע שהחל את מלחמת העצמאות), האוטובוס הראשון שנסע לכותל המערבי לאחר ששת הימים ועד לאוטובוס הקומותיים שפעל בשירות אגד בשנות ה-90.

המוזיאון, הממוקם ברח' משה דיין בחולון, יפתח את שעריו בחוה"מ פסח בימים א'-ד', טז-כ ניסן ( 5-8 באפריל), בין השעות 9:00-13:00. ביום ה', ערב שביעי של פסח, בין השעות 9:00-12:00. הכניסה חופשית וכך גם החנייה.

במשך השנה פתוח המוזיאון בימי שישי, בין השעות 8:00 – 12:00, כאשר בימים ראשון עד חמישי פתוח המוזיאון לקבוצות בלבד ובתאום מראש בין השעות 13:00 – 8:00. ניתן לתאם ביקור במוזיאון בטלפון: 03-9142361