חיים יבין
חיים יביןפלאש 90

חתן פרס ישראל, איש הטלוויזיה חיים יבין, התארח השבוע בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל.

יבין העניק מניסיונו לסטודנטים וקרא להם ליצור "ערך מוסף" לאר שישתלבו בעולם התקשורת. ''כאנשי תקשורת לעתיד, בתוך ההצפה התקשורתית, חשוב למצוא את המצפן, את הערך המוסף. אני יודע שהתקשורת היא גם פאן, ותוכניות הבידור הן החמצן שלה, אבל זה הבל - ואנחנו כאנשי תקשורת צריכים לחפש את הערך המוסף".

"אצלי הערך המוסף היה העשייה הדוקומנטרית, ונמשכתי באופן טבעי לסקר את אלה שגורלם לא שפר אליהם כמו אצלי", אמר יבין. ''למרות שלא באתי מבית עשיר, אבי עבד בפרך, ראיתי את עצמי בר מזל, והיה לי צורך ומשיכה לתת מקום ל'אנדר דוג'''.

לטענתו, בשל פעילותו ראו בו אדם שמאלני. ''אבל האמת היא שרציתי לתת ביטוי לאלה שגורלם קיפח אותם, מעניים בתלפיות ובעיירות הפיתוח ועד לפלשתינאים. כן גם פלשתינאים. אני לא סמולן בס', רק רציתי להראות את החלשים בחברה".

יבין דיבר בטקס בו הוענקו תעודות לתלמידים המצטיינים בבית הספר לתקשורת. לדבריו, בכל שנות עבודתו בטלוויזיה לא רצה רק לשבת מול המצלמה באולפן, אלא חש צורך מתמיד לצאת לשטח וליצור תוכניות דוקומנטריות וסדרות תעודה. 

בטקס סיפר יבין על הבית שבו גדל, בו נחשף מעט לתקשורת. הזיכרון היחיד שלו לגבי התעניינותם של הוריו בתקשורת היה כאשר רכש אביו מקלט רדיו כדי להאזין לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון מכריז על הקמת מדינת ישראל.

הוא סיפר שכסטודנט דל אמצעים לא בחל בשום עבודה, הוא עבד כפועל בניין, כפקיד, כמורה ממלא מקום וגם כחובש במגן דוד אדום במשמרות לילה. "לא נולדתי עם כפית זהב בפה ועבדתי קשה כדי להצליח", סיפר יבין, "התאמנתי, קראתי טקסטים שוב ושוב, שאפתי לשפר ובסופו של דבר התקבלתי ל'קול ישראל'".

עם הקמת הטלוויזיה עבד כעוזרו של מנהל צוות ההקמה פרופ' אליהוא כץ, ובדרך מקרה נקלע ב-1968 למבחני המסך לתפקיד מגיש "מבט".יבין סיפר כי ישב מול המצלמה וקרא את הטקסט שניתן לו, וכאשר סיים לקרוא שרר שקט בין הבוחנים ומוטי קירשנבאום הכריז: "מצאנו את הקריין של מבט".

ביקורו של יבין באוניברסיטת איראל כלל גם סיור באולפני הטלוויזיה והרדיו של בית הספר לתקשורת.

פרופ' מיכאל זינגרד, רקטור אוניברסיטת אריאל, בירך את התלמידים המצטיינים ואמר כי "ההשכלה מחזקת את התכונות הקיימות באדם הלומד, כך שאדם אמין - אמינתו תודגש כשישכיל וילמד". 

ראש בית הספר לתקשורת, ד"ר אילן תמיר, אמר למקבלי תעודות ההוקרה ולבני משפחותיהם כי הצטיינות היא דרך חיים. "הצורך להיות הכי טוב נוגע בכל התחומים", אמר ד"ר תמיר. "מי שמצטיין בלימודים לרוב מצטיין גם בעבודה, בחיים החברתיים ובזוגיות. אנחנו מזהים את המצטיינים כבר בשיעורים הראשונים. המשותף לכולם זו העבודה קשה שהם מוכנים להשקיע, הקשורה לרצון ולמוטיבציה להצליח".