טקס הענקת פרס ישראל. ארכיון
טקס הענקת פרס ישראל. ארכיוןפלאש 90

בלפור חקק, יו"ר אגודת הסופרים העברים לשעבר, ואחיו הרצל חקק יו"ר אגודת הסופרים בפועל, הם אלה שהגישו את מועמדותו של המשורר ארז ביטון, שלו יוענק השנה פרס ישראל לשירה וספרות עברית.

חקק גאה בביטון שלדבריו נתן בשיריו לראשונה לגיטימציה לכאב אותו חוו בעלייה ארצה, "ארז ביטון היה החלוץ, מי שנתן ביטוי לשבר של דור האבות. בתוך סיפור ההצלחה של הציונות, היה כאן משבר גדול של העלייה של יהדות המזרח, כשבמהלך העלייה התנפצה דמות האב. ארז היה החלוץ שנתן לגיטימציה לנפילה הזאת, ביטוי לשבר".

"בארצות המזרח מבנה המשפחה היה, שראש המשפחה הוא הסבא רבא, וכל בניו וכלותיו גרים באותו בית אחוזה. סבא שלי, היה מקדש על היין והרגיש כמו הכהן בבית המקדש. פה בארץ כולם הופרדו ונדדו מבית לבית, עד שבסוף ימיו שמו את סבי בבית אבות, הוא איבד את מלכותו, זו חוויה קשה", מסביר חקק.

חקק סבור שגם היום מדינת ישראל לא מצליחה להתחשב בתרבות של העולים, "הציונות קלטה את העולים אך התעלמה מדור האבות. הבנים למדו במערכת החינוך שיצרה ניגוד בין תרבות הבית לתרבות בית הספר, הייתה התעלמות מהתרבות של הבית, וזה יצר קרע בין שני העולמות, חוויה לא קלה. אתה רואה את העליות ולא בטוח שהלקח נלמד גם בעליות העכשוויות".

אך למרות זאת חקק גאה במדינת ישראל שהשכילה להחזיר את התרבות המזרחית לקדמת הבמה, "כשהיינו צעירים ההיסטוריה של העת החדשה כללה רק את ההיסטוריה של יהדות אירופה. היום חל שינוי בספרי הלימוד החדשים, הוקצה כסף למחקר של יהדות המזרח. השיר שלי 'גלות', שנוגע לעלייה ארצה של עדות המזרח, הוא שיר חובה בבגרות, כך שמהבחינה הזאת בהחלט הצלחנו".