משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושליםצילום: פלאש 90

במשרד החוץ התייחסו היום (רביעי) להצטרפותה של הרשות הפלסטינית לבית הדין הפלילי בהאג.

"עמדת ישראל – כמו גם עמדתן של מדינות נוספות, כולל ארה"ב, קנדה ואחרות– הינה שהפלסטינים אינם זכאים להצטרף לבית הדין הפלילי הבינ"ל", אמרו במשרד והדגישו כי "לבית הדין אין סמכות במקרה זה - בראש ובראשונה מכיוון שאין מדינה פלסטינית בהתאם למשפט הבינ"ל. בהקשר זה, טעה משרד התובעת בכך שקיבל את הפנייה הפלסטינית לצורך פתיחה בבדיקה מקדמית".

במשרד הדגישו כי ההחלטה הפלסטינית להצטרף לביה"ד בניסיון להתניע הליכים נגד ישראל "הינה פוליטית, צינית וצבועה. ממשלת הרשות הפלסטינית שכוננה שותפות עם ארגון הטרור הרצחני- חמאס, שמבצע פשעי מלחמה כמו אלה שמבצע ארגון דאע"ש, היא האחרונה שיכולה לאיים בהגשת תביעות בבית הדין הבינ"ל בהאג.

הכוונה הפלסטינית לנסות ולקדם הליכים בביה"ד נגד ישראל סותרת את המטרות הבסיסיות שלשמן הוקם ביה"ד הבינ"ל, ותביא לפוליטיזציה הרסנית ולפגיעה במעמדו. לבית הדין שהוקם על מנת להעמיד לדין את האחראים לפשעים ולזוועות החמורים ביותר המבוצעים בעולם, אין כל מקום לשיתוף פעולה עם אלה המבקשים לנצל לרעה את מנגנוניו ומשאביו המוגבלים לצורך קידום אג'נדות פוליטיות.

במשרד ציינו כי הצעדים הפלסטינים החד-צדדים, ובראשם הפניה לבית הדין הפלילי הבינ"ל, "מפרים באופן בוטה את עקרונות היסוד שסוכמו בין הצדדים בגיבוי הקהילה הבינ"ל לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. צעדים אלה מדגישים שוב את סרבנותם של הפלסטינים לקיים מו"מ לשלום עם ישראל.

מדינת ישראל היא דמוקרטיה שעומדת בחזית המאבק העולמי בטרור תוך כיבוד הדין הבינ"ל. ככל שעולות טענות להפרות של הדין, ישראל חוקרת טענות אלה על פי סטנדרטים בינלאומיים ובאופן שזכה להערכה בינלאומית. ישראל תמשיך להגן על עצמה ואזרחיה תוך כיבוד המשפט הבינ"ל והפעלת מערכת החוק והמשפט העצמאית, האפקטיבית והבלתי תלויה שלה".