לוחמי גדוד "תבור" של פיקוד העורף ו"נצח יהודה" של חטיבת כפיר
לוחמי גדוד "תבור" של פיקוד העורף ו"נצח יהודה" של חטיבת כפירצילום: דובר צה"ל

בתחילת חודש מרץ האחרון צה"ל מצא את עצמו מופתע בתרגיל פתע ענק בהיקפו.

תושבי יהודה ושומרון, מחבל יהודה ועד בנימין והשומרון, החלו לחזות בתרגיל, שהתבטא בכמות יוצאת דופן של כוחות חי"ר, מסוקים, נגמ"שים ויחידות מיוחדות שנעו על הצירים, בתוך היישובים ואף במרחב הכפרים הפלסטיניים. על זה הוסיף צה"ל אימונים ותרגילים נוספים.

השבוע, שלושה שבועות לאחר תרגיל הפתע המטכ"לי תרגלה חטיבת בנימין שורה של מצבי קיצון: חדירות ליישובים ולבסיסים, הפרות סדר המוניות ופיגועי ירי. השבוע מצאו עצמם הכוחות בלב כפר פלסטיני, שם פשטה החטיבה על בתים בהם היו מבוקשים וגם על מבנים הדרושים סריקה ובדיקה. תרגיל בסדר גודל כזה, התקיים השבוע בנוסף לתרגיל המטכ"לי בתחילת החודש, וניכר שהמפקדים לא נחים לרגע.

"הכוחות מתורגלים ללא הרף, מהפלוגה דרך הגדוד ועד החטיבה", מספר קצין האג"ם של חטמ"ר בנימין, רס"ן עומרי יועץ. הוא מציין כי החטיבה סיימה תרגיל רחב היקף, בפעם השנייה בחודש האחרון, "תרגלנו את מגוון תרחישי הקיצון האפשריים, ואנו עושים הכל כדי לא להיות מופתעים במידה ונקלע לתרחיש אמת".

בראייה כוללת, קצין האג"ם מסכם את תהליך ההכנות עד כה, "מדובר בתהליך שכולל גם את הפרטים היבשים של תיקוף הפקודות, חידוד הנהלים ואישור המסמכים השונים, וגם אימון פיזי של החייל בשטח. זו הייתה המטרה. למשל- תרגלנו פשיטה של ממש על כפר פלסטיני, כי אנו מבינים שמבצעים חטיבתיים מהסוג הזה יכולים לפגוש אותנו בעתיד. זה משהו שפגש אותנו המפקדים בתכנון וניתוח השטח ואת הלוחם בכניסה לעומק השטח הפלסטיני".

"ללא ספק- אנו יותר מוכנים מבעבר וההשקעה משתלמת. אנו זוכרים כי למרות הכל תפקידנו כאן הוא למנוע הסלמה וזה מה שאנו מתמקדים בו בשגרה".