במפלגות הצפויות להשתתף בקואליציה הבאה נערכים לקראת הדיונים המואצים הצפויים מיד לאחר הפסח ונדמה כי אחת הסוגיות המשמעותיות שראש הממשלה יצטרך להתעמת איתן היא סוגיית הגדלת הממשלה.

בעוד החוק שעבר לא מכבר מגביל את ראש הממשלה למינוי 18 שרים ו-4 סגני שרים בלבד נראה כי השותפות הקואליציוניות מציבות בפניו דרישות בלתי אפשריות שאולי יחייבו אותו להרחיב את המעגל הזה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם פרופ' אביעד הכהן, דקאן 'שערי משפט' על המגבלות והאפשרויות העומדות בפני ראש הממשלה.

בראשית הדברים מבהיר פרופ' הכהן כי "הכל אפשרי", כלשונו, ובאפשרותו של ראש הממשלה להרחיב את הממשלה בדרכים שונות ובאופנים שונים תוך מתן הסברים לציבור או בלעדיהם. הוא מזכיר בהקשר זה את דבריו של אריאל שרון בימיו כראש האופוזיציה כשהטיח בראשי העבודה ואמר כי הוא מתנצל בפני נגרי הכנסת מאחר ו'כאשר נגיע לשלטון ונחליף אתכם הנגרים יצטרכו לעבוד כדי להקטין את שולחן הממשלה', אך דבריו אלו של שרון לא עמדו במבחן המציאות וכאשר הוא עצמו הגיע להרכבת הממשלה הוצרך להרחיב את מספר השרים לארבעים שרים וסגני שרים "והיה מי שהציע להרחיב את הממשלה ל-61 שרים כך שגם רעידת אדמה בגובה 9 בסולם ריכטר לא תרעיד בורג מכורסאותיהם של השרים", מזכיר הכהן.

לדבריו מדובר בחוק יסוד וככזה ניתן לשנות אותו בהתאם לצורך הקואליציוני המתהווה. שינוי שכזה יכול להתבצע ברוב של שבעים חברי כנסת וכאן עולה שאלה אם אכן יהיו לנתניהו שבעים חברי כנסת, שחלקם אנשי אופוזיציה, שיתמכו במהלך, אך מנגד ניתן לשנות גם את החוק הזה ולקבוע ששינוי מספר השרים וסגניהם יוכל להתבצע גם ללא רוב של שבעים חברי כנסת, וכאן, מציין פרופ' הכהן, עולה השאלה אם נכון לשנות חוק שמדבר על רוב של שבעים ח"כים ברוב פחות משבעים ח"כים.

כך או כך ניתן, מבהיר הכהן, לשנות את החוק ולקבוע מגבלה אחרת למספר השרים או אף להחליט שלא תהיה כל מגבלה מכאן ואילך במספרם. להערכתו של פרופ' הכהן הסוגיה תובא גם לפתחו של בג"ץ ולטעמו מהלך שכזה אינו רצוי מהבחינה החוקתית שכן רק לפני כשנה נקבע חוק זה ולא נכון לשנות חוקי יסוד ברציפות ותדירות גבוהה כל כך על פי אילוצים מקומיים וזמניים. עם זאת, לדבריו, ניסיון העבר מלמד שלא מעט חוקי יסוד תוקנו ושונו בעבר על פי הצורך הפוליטי של אותה העת.

הכהן נשאל אם לגיטימי בעיניו שראש הממשלה יטען כי דווקא שינוי החוק שהוביל להגבלת מספר השרים הוא שנעשה באופן לא ראוי שכן הוא נעשה תחת אקדח פוליטי טעון שאותו החזיק יאיר לפיד ומרגע בו לפיד אינו מחזיק באקדח שכזה נכון לחזור למתכונת הקודמת. לדברי הכהן אמירה שכזו תהיה לגיטימית מהבחינה הפורמאלית. בהקשר זה הוא מזכיר כי ב-92' כשהיו בחירות ישירות לראש הממשלה הייתה מגבלה של 18 שרים כולל ראש הממשלה ו-6 סגני שרים, אך כאשר ברק נכנס לכהונתו היה צורך קואליציוני והחוק שונה מאחר והפוליטיקה היא זו שמכתיבה את החוקים.

עוד הוא מציין כי יהיו מי שיטענו שאם יהיו יותר שרים וסגני שרים תהיה יציבות שלטונית שממילא יהיה בה כדי לחסוך כסף רב, ואת הטיעון ליתרון הזה ינסה כל אחד למשוך לכיוונו ככל יכולתו.