מכירת חמץ בשער יפו
מכירת חמץ בשער יפוצילום: אריה קינג

על גרם המדרגות העולה ממתחם ממילא לעבר שער יפו שבירושלים העתיקה ניסה רוכל ערבי למכור בייגלה בעגלה שהציב במקום. בהתאם לחוק החמץ מנעו פקחי העירייה ממנו להמשיך במכירה, אולם האם ניתן היה למנוע את האירוע בהחלטה עירונית קודמת?

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר אריה קינג, חבר מועצת עיריית ירושלים כי בדיון שהתקיים במועצת העיר ביקש להעלות הצעה לסדר ולפיה בשערים המרכזיים בהם צועדים עשרות אלפי יהודים מדי יום מימי חול המועד לעבר הר הבית והכותל המערבי תהיה אכיפה מוקדמת של פקחים שימנעו מכירת חמץ.

קינג מעיר ומציין כי התחושה שלמוסלמי מותר למכור פיתות ובייגלה משום היותו מוסלמי אינה נכונה וכפי שלא יהיה מקובל למכור חזיר בכניסה לרובע המוסלמי או שערי אל אקצה כדי שלא להתסיס את הציבור המוסלמי והיהודי. "החוק מאוד פשוט. הוא החוק מגדיר שבכל מקום שיש בו רוב תנועה של יהודים או שכונה יהודית שם אסור למכור חמץ במרחב הציבורי. לפני כמה שנים השופטת תמר אשר-צבאן נתנה פרשנות לפיה אפשר למכור בתוך חנות או מסעדה, אבל במרחב הציבורי לכולי עלמא אסור למכור. כדי שלא נגיע למצב שהאכיפה תייצר את הכותרות ביקשתי מראש העיר שנמנע את תמונות החרמת החמץ על ידי הצבת פקחים שימנעו את הצבת החמץ מלכתחילה".

קינג מוסיף ומספר כי לישיבת מועצת העיר שאמורה הייתה לדון בהצעה הוא עצמו איחור בחמש עשרה דקות, וכאשר ביקש מבעוד מועד מראש העירייה אישור להעלות את ההצעה מאוחר יותר, "אבל ראש העיר סירב לאפשר לי להעלות את ההצעה לדיון וכתוצאה מכך לא הוצבו פקחי חמץ בשער יפו, שער האשפות ושער ציון. באופן לא מפתיע בשבת האחרונה ואתמול, יום א' דחול המועד, הגיעו ערבים ומכרו את הבייגלה הידוע ואת הפיתות שלהם ממש בכניסה הראשית לעיר העתיקה. כפי שציפיתי שיקרה, אני יחד עם חברי מועצה אחרים מהמגזר החרדי הפעלנו לחץ על העירייה ופקחים הגיעו והחרימו את החמץ, אבל לצערי הרב הדבר חוזר על עצמו. אני חושש שבתוך זמן קצר אנשי השמאל יהפכו את העניין לסוג של פרובוקציה שחוזרת על עצמה מדי שנה".

בדבריו מדגיש קינג כי מאמציו במועצת העירייה התמקדו אך ורק בשערים בהם נוהרים יהודים רבים לעבר לב העיר העתיקה. הוא אינו עוסק כעת בשערים שלדאבונו עדיין אין יהודים צועדים בהמוניהם. לדבריו מדובר ברגש של כבוד אלמנטארי למתפללים היהודים כפי שמקפידים הקפדה יתרה על רגשות הכבוד הדתי של המוסלמים. "צריכה להיות בעיר הזו תחושה של קדושה, של עיר יהודית, בלי להתבייש. נסינו לעשות זאת בצורה הכי עדינה, ומנע את זה ראש העיר. אתמול פעולות האכיפה התרחשו ולדעתי הן מיותרות לחלוטין. לטעמי מעט הסברה הייתה מצמצמת את התופעה או אפילו מבטלת אותה".

קינג מספר כי בשיחותיו עם יו"ר ועד הסוחרים של העיר העתיקה, מוסלמי עמו הוא נמצא בקשר רציף, מתברר שלסוחרים הערבים עצמם נוח וטוב שהאווירה הרגועה תישמר והיהודים, כמו גם התיירים, ימשיכו לרכוש סחורה בדוכניהם ובחנויותיהם. "הוא אמר לי 'למה אני צריך לפגוע בהם בדבר הפעוט של מכירת עוד מאה או מאתיים בייגלה כשממילא היהודים לא יקנו?' דווקא הוא מכיר בכך. מי שהציב את העגלה לא עשה זה רק בשביל הפרנסה שלו. אני מכיר את הבן אדם. זהו אותו אדם שהציב בשנה שעברה, בשנה שעברה הוחרם לו החמץ. הוא שם את הדוכן על המדרגות שעולות ממתחם ממילא לעיר העתיקה. הוא הרחיק מהעיר העתיקה ולטעמי עשה זאת רק כדי להכעיס".

ומה באשר ליכולת לפעול במועצת העיר מבעוד מועד ולא לחכות לרגע האחרון? קינג מודה שאכן כך נכון וראוי היה שיהיה, אך לדבריו הקואליציה הדתית שניתן היה להרכיב מהרוב הדתי שמרכיב את מועצת העיר, קואליציה זו שיכולה היה לפעול לקידום ענייני שבת, חמץ, עולם התורה ועוד, אינה מצליחה להתאחד לנוכח מאמצי 'הפרד ומשול' של ראש העירייה. "אני מקווה שעם הזמן נצליח להתאחד, גם הציבור החרדי האשכנזי, גם הספרי, גם הכיפות הסרוגות, כדי לשמור על הדברים שכולנו מסכימים שאסור לפגוע בהם".