יריב לוין
יריב לויןצילום: תומר ניוברג, פלאש 90

עם תום ימי חול המועד נפתח שבוע קואליציוני מואץ במגמה להגיע להסכמים קואליציוניים בין הליכוד למפלגות השותפות הצפויות ובראיון ליומן ערוץ 7 מספר חבר צוות המו"מ של הליכוד, חבר הכנסת יריב לוין, כי הפערים בין הצדדים עדיין גדולים ועדיין מקשים על סגירת ההסכמים.

"עדיין ישנם פערים משמעותיים ולא בטוח שניתן יהיה לגשר עליהם תוך ימים", מעריך לוין הקובע כי "צריך להאיץ את קצב המו"מ. אני מקווה שנגלה גם אצל השותפות נכונות להגיע לפשרות משום שעד עכשיו ראינו התבצרות בדרישות בצורה שלא מאפשרת לסיים את המו"מ כפי שראוי שנעשה".

לוין מבהיר כי הבעייתיות בהשלמת ההסכמים נובעת בין השאר מכך שאין מדובר בהסכם הנחתם בין שני צדדים אלא בהסכם שצריך להיות מתואם בין חמש מפלגות שונות לבין מפלגת השלטון שהיא המפלגה השישית. "התוצאה היא שיש נושאים שצריך להסדיר לא רק ביחסים בינינו לבין כל מפלגה אלא גם נושאים שבחלוקת בין המפלגות לבין עצמן, גם נושאים של תיקים וסמכויות וגם נושאים מהותיים, ולכן יש קושי מסוים בסגירה עם מפלגה אחת לפני האחרות כיון שכך הדבר מעמיד מפלגות בפני עובדות מוגמרות ויכול להקשות על סיום המו"מ איתן".

מאחר וזו הבעייתיות היעד הוא הגעה לסיכומים במקביל מול כל המפלגות, אך עם זאת במידה ויתברר שמתווה כזה לא יתאפשר, מבהיר לוין, לא תהיה ברירה אלא להגיע לסיכומים עם מי שניתן יהיה להשיג סיכומים שכאלה ולאחר מכן תאלצנה המפלגות האחרות להתאים את עצמן להסדרים שכבר סוכמו.

צילום: נתי שוחט, פלאש 90
צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לדבריו של לוין מתווה שכזה אינו רצוי אך הוא עדיף משיתוק כל התהליך וחוסר יכולת להגיע להסדר כלשהו.

לוין נשאל אם נכונות התחושות שמעלים אנשי בנט וליברמן ולפיהן הליכוד מותיר אותם בסוף התור ואינו מדבר איתם על סוגיות מהותיות כפי שהדברים נסגרים מול האחרים. לדבריו לתחושות אלו "אין להן על מה לסמוך".

לוין מבהיר כי "היעד הוא הרכבת ממשלה של 67 חברי כנסת של המחנה הלאומי. אין ממשלה כזו ללא הבית היהודי וללא ישראל ביתנו. לשם אנחנו חותרים. אין כאן יותר מאשר ספינים תקשורתיים שמטרתם הפעלת לחץ שיוביל לכניעה לדרישות בלתי סבירות".

עוד מוסיף חבר הכנסת לוין ומזכיר כי בין 'הבית היהודי' ו'ישראל ביתנו' נטושה מחלוקת מהותית סביב איוש תיק החוץ. לוין נשאל אם הפתרון יכול להיות השארת תיק זה בידי הליכוד, כידוע השר סילבן שלום רואה את עצמו כמועמד ראוי ובעל ניסיון למשרה זו. לוין משיב ואומר כי הדבר בהחלט אפשרי, אך בכך יש כדי להעיד על המורכבות שבמו"מ לו שותפים כמה וכמה צדדים.

"הדבר טבעי וסביר אבל הוא גם מצריך את כל הצדדים במאמץ כלשהו להגיע לפתרון. הניסיון להציג את הדברים כאילו יש כאן גרירת רגליים בכוונה אין לו ידיים ורגליים, אין לכך שום בסיס. היינו שמחים לסיים את המו"מ הזה באופן מיידי. כל יום שעובר הוא בזבוז זמן. צריך להקים ממשלה ולהתחיל לעבוד".

בהמשך הדברים נשאל לוין עד כמה מאפשר ראש הממשלה לאנשי הצוות לפעול באופן עצמאי ועד כמה הדברים תלויים באישורו. לוין מבהיר מייד כי "אנחנו לא בעלי הבית. אנחנו מנהלים את המו"מ בשליחותו ובשמו ובשם הסיעה שלנו. אנחנו לא מקבלים החלטות באופן עצמאי ולא עושים כראות עינינו. אנחנו נמצאים בקשר יומיומי עם ראש הממשלה, מקיימים התייעצויות ומקבלים הנחיות. מוטלת משימה לקרב את הצדדים להגיע להבנות, להגיע לניסוחים שכולם יוכלו לחיות איתם ולגשר על המחלוקות, לבחון הצעות להציע הצעות".

צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

"ברור לגמרי שכל מה שיסוכם תלוי בהסכמתו ובאישורו של ראש הממשלה וחתימתו וכך גם הצוותים שמולנו, גם הם יצטרכו את אישור היו"ר שלהם. המו"מ מורכב מהרבה מאוד פרטים ונושאים לצד התפקידים והסמכויות יש הרבה עניינים שנוגעים לאופן תפקוד הממשלה, לחקיקה ועוד ויש לנו תפקיד חשוב בגיבוש הבנות בין הצדדים", אומר לוין.

חבר הכנסת לוין כמו גם חבר הכנסת אלקין הם גם חברי צוות המו"מ הקואליציוני אך גם מהמועמדים המובילים להתמנות לשרים בממשלת נתניהו הבאה. לוין מבהיר כי אין בכך סתירה ומי שמעוניינים בתיקים וגם נושאים ונותנים עם אחרים על התיקים הללו אינו מהווה בעייה כלשהי.

"המצב שבו יושבים ח"כים מכהנים בצוותי המו"מ היה בעבר וקיים גם בצוותים האחרים, כמו במקרה איילת שקד העומדת בראש הצוות של 'הבית היהודי' והיא מיועדת להיות שרה", אומר לוין ומבהיר כי כל ההצעות שיועלו ומועלות במהלך המו"מ הן רק על דעת ראש הממשלה. באשר לתיקים שיקבלו הם עצמם, אם בכלל, מוסיף לוין ומבהיר כי "לאחר שתקום הממשלה ונסכם את ההסכמים הקואליציוניים ראש הממשלה יחלק את התיקים בליכוד עם אנשים שאינם נוגעים בדבר. לכן אין בדבר שום קושי".

לוין מחדד וקובע כי במובנים רבים הההיכרות שלו ושל אלקין עם עבודת ניהול הקואליציה והידיעה מה חשוב לסכם ומה חשוב להבהיר קודם להקמת הממשלה מסייעת להם לקדם את התהליך באופן יעיל יותר ותוך הבנת החשיבות ביצירת אווירה טובה "שהמפלגות לא יכנסו לקואליציה מתוך תחושה שפגעו בכבודן".

לקראת סוף הדברים נשאל לוין אם אופציית ממשלת האחדות יורדת משולחן הדיונים או שמא היא יכולה לצוץ מדלת אחורית כלשהי. חבר הכנסת לוין אומר כי אינו סבור שמישהו יכול לפסול משהו בפוליטיקה. לזאת הוא מוסיף ואומר כי מהלך שכזה, מהלך של חבירה לממשלת אחדות כלל לא בטוח שיגיע רק בדלת אחורית ולא בדלת קדמית, כלשונו.

"הכול תלוי ביכולת לסיים את המו"מ עם השותפות ולהקים את הממשלה. אם יתברר שיש מפלגות שמציבות דרישות בלתי פרופורציונאליות או שאינן רוצות להיכנס לא ניתן להעריך איך הדבר יסתיים, אבל אני יכול להגיד באופן חד וברור שהמטרה והיעד הם לסיים את מלאכת הרכבת הממשלה מהר ככל הניתן עם השותפות הטבעיות שלנו כולן. זו תהיה הממשלה היציבה וההומוגנית ביותר שניתן להקים, אבל צריך לשם כך רצון טוב של הצדדים. בינתיים קצב ההתקדמות לא מספיק טוב. אני מקווה שנראה שיפור".

צילום: תומר נויברג, פלאש 90
צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בעקבות הדברים נשאל לוין אם הוא יכול להצביע על דרישות מוגזמות של חלק מהשותפים למו"מ. לוין טוען שאכן יש דרישות שכאלה ושולח רמזים לכיוון 'כולנו' של כחלון. "עד עכשיו יש בחלק מהמקרים דרישות מוגזמות. מול 'כולנו' המו"מ מתקדם בינתיים באופן איטי כתוצאה מפערים מאוד גדולים שנובעים מדרישות שלא נוכל להיענות ולהרכיב ממשלה, כי שאר המפלגות לא יכנסו לממשלה בתנאים הללו".

"כל אחד צריך לזכור שלא מדובר רק בניסיון למקסם הישגים מול הליכוד אלא שכל השותפות יקבלו את חלקן. ככל ששותפה אחת תקבל חלק בלתי פרופורציונאלי זה יקשה על עמיתותיה להיכנס לממשלה בתנאים פחותים", אומר לוין וכשהוא נשאל אם הגדלת הממשלה יכולה לפתור את הסוגיה הוא משיב ואומר כי "גם הגדלת ממשלה לא תפתור את כל הבעיה. לדוגמא, תיק חוץ יש רק אחד".

כשהוא נשאל אם אפשרות של סגן שר ממפלגה אחת ושר ממפלגה אחרת לא יכולה לפתור את הבעיה הוא משיב שאכן קיימים פתרונות שונים ואין מחסור בפתרונות ורעיונות אך הבעיה היא רצון טוב להיענות להם.

"מי שחפץ בממשלה של המחנה הלאומי כפי שאנחנו רוצים, צריך להבין שהוא מוכרח לעשות פשרות כלשהן, אחרת נידחק לפינה שאני לא יודע איך הדבר יסתיים".

עוד מוסיף לוין ומבהיר כי המציאות בה כל אחת מהשותפות הקואליציוניות תוכל להוביל להפלת ממשלה היא אמנם בעייתית מבחינת מפלגת השלטון אך עם זאת מטילה אחריות רבה על כל אחת מהשותפות ומאידך גם הבנה של מגבלות הכוח.