ריבלין בהשקת הספר
ריבלין בהשקת הספרצילום: דוברות בית הנשיא

נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו נחמה השיקו היום (שני) במשכן הנשיא את הספר "טעם לחיים", בו 124 מתכונים שנאספו במשך 6 שנים ממטבחיהן של אימהות שכולות אשר בחרו את המתכון למאכל האהוב ביותר על הבן או הבת שאיבדו.

באירוע השתתפו גם דינה קיט, שאיבדה את שני בניה והגתה את הרעיון לספר, ומנכ"לית עמותת "משפחה אחת" המסייעת למשפחות נפגעות פעולות טרור, שנטל בלזברג.

רעיית הנשיא קיבלה את הספר החתום על ידי הנשים השכולות שלקחו חלק בספר ואמרה כי "לבלוטות הטעם יש כנראה נתיב מיוחד אל הלב. כשקורה אסון, האוכל הופך להיות זיכרון- תמצית געגוע. העוגה, השניצל, הסלט, הדגים, הקציצות. כל דבר מקבל פתאום משמעות חדשה.

"כשקיבלתי את ספר המתכונים שלכן, קראתי על הקושי, על ההתלבטויות, והבנתי שבחרתן בדרך אחרת. אוכל הוא אהבה. אוכל הוא שמחה. הטעם, הריחות, והצבעים, קרקוש הצלחות והסירים, הם צלילי המוזיקה של החיים ולא תמיד קל לבחור בחיים''.

נחמה ריבלין הוסיפה, ''לא פעם החברה מצפה מכן להסתגר, להתבודד. היא כופה עליכן מסגרת שחורה כאילו מראית העין מעידה במשהו – על שבר הלב. הספר 'טעם לחיים' מחייה את הזיכרונות. הוא ספר שכולו געגוע, נחמה ואהבה. אהבה שלכן, שעוברת הלאה, שמקבלת טעם וצורה".

דינה קיט, יוזמת ומפיקת הספר, שאיבדה את בנה אופיר שנפל כחייל בגוש קטיף בניסיון למנוע פיגוע, לאחר שאיבדה בן נוסף ממחלה קשה, נשאה דברים ואמרה כי "קשר בין אמא לילד הוא מיוחד ועמוק. אבדן ילדיי הוא אובדן הטעם בחיים, אובדן האימהות שלי.

"הכנת התבשילים תהיה הנצחה ראויה ומרגשת של ילדינו", הדגיש קיט. ''זהו ספר שנולד מתוך עצב, אך בתהליך הכנתו עלו לי זיכרונות וחיוך. עבורנו זו הייתה דרך למלא את המטבח באהבה".

מנכ"לית עמותת "משפחה אחת", שאנטל בלזברג, הודתה להורים על היענותם ושיתוף הפעולה. "למרות הקושי, הכתיבה חיזקה אותנו והספר הפך לעדות ולעוצמה. ספר זה הוא יותר מספר זיכרון, הוא ספר של ניצחון. הניחוח המיוחד של המאכל האהוב על ילדיכן יהיה כעת נוכח בכל בית בישראל".