שינוי ייעודים בחיפה
שינוי ייעודים בחיפהקובי פינקלר

במשרד להגנת הסביבה התייחסו היום (רביעי) לנתונים המדאיגים של משרד הבריאות ולפיהם למעלה מ-50% מהילדים החולים בסרטן באזור חיפה לקו במחלה בשל זיהום אוויר.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי הטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד, ועם כניסתו של השר החדש לתפקיד, יפעלו להכריז על מפרץ חיפה כ''אזור מוכה זיהום אוויר''.

עוד טוענים כי במהלך 6 השנים האחרונות נרשמה ירידה של כ-%70 בזיהום האוויר באזור בזכות המאבק של המשרד להגנת הסביבה לצמצום הזיהום, שכלל הגברת הפיקוח והאכיפה וכן הסדרת פעילות המפעלים המזהמים בכפוף לסטנדרטים האירופיים המחמירים ביותר.

במשרד טוענים כי הדו''ח של משרד הבריאות שפורסם השבוע מבוסס על נתוני זיהום אוויר מלפני עשור. "על אף הירידה המשמעותית בזיהום האוויר והעובדה שלא נמדדו חריגות מתקני הסביבה, האזור עדיין מדורג במקום הראשון בפליטות מזהמי אוויר בישראל , כפי שפרסמנו באתר לפני כחצי שנה''.

נזכיר כי אתמול, במסגרת דיון על תכניות בנייה חדשות במפרץ חיפה, פורסמו נתונים מפתיעים וחדשים של משרד הבריאות, לפיהם כמחצית מהילדים באזור חיפה שלקו בסרטן בין השנים 1997-2008 חלו במחלה בשל חשיפה לזיהום אוויר.

באותן שנים חלו תושבים באזור חיפה בסרטן ב-16% יותר בהשוואה לשאר הארץ, ב-16 מתוך 18 סוגי סרטן שנבדקו.

בעיריית חיפה תקפו בחריפות את משרד הבריאות בעקבות הנתונים ואמרו כי ''הם ההוכחה שהמדינה כשלה באוזלת ידה", נמסר מהעירייה. "זה שנים שעיריית חיפה נלחמת לבד בחזית נגד זיהום האוויר. עד 2007 שלטה המדינה במפעלים, בטרם עברו לידיים פרטיות ובשנים האחרונות ישנו שיפור אדיר באיכות האוויר במחוז חיפה".

בתגובה חריפה ויוצאת דופן של העירייה נטען כי משרד הבריאות פשוט "לא קיים" ביחד עם שר הבריאות ''הבלתי נראה'', ש"הפכו לכתבי עיתונות ולהוציא סטטיסטיקות ופרשנויות במקום להזיז את מקום ישבנם מהפלורסנטים במשרדים בשטח ולעבוד".

בעיריית חיפה דוחים בתוקף את הטענה ולפיה היא אחראית לזיהום הכבד ולתחלואה. "אנו מקווים שכאשר חס וחלילה תהיה תקרית בגבול הדרומי, עיריית באר שבע תדרוש את הפתרון מצה"ל ולא להפך. אנו מקווים שפעם הבאה שיהיה שוד ברחובות תל אביב, עיריית תל אביב תדרוש את הפתרון מהמשטרה ולא ההיפך".