מהפגנות כי"ל הקודמות
מהפגנות כי"ל הקודמותצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

ההסתדרות הגישה אחר הצהריים (רביעי) בקשה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, לקיום דיון דחוף ולתת צו ארעי לפיו לא יבוצעו פיטורי עובדים בקבוצת כי"ל (כימיקלים לישראל) עד לקיום דיון.

בקשת ההסתדרות הגיעה לאחר שהנהלת קבוצת כי"ל הודיעה כי היא חוזרת בה באופן חד-צדדי מההסכמות שהושגו בין הצדדים בתחילת חודש מרץ, וכי בכוונתה להחיל בהליך של פיטורי עובדים בתוך 48 שעות.

בבקשת ההסתדרות נטען כי במקביל למגעים בין ארגון העובדים להנהלת קבוצת כי"ל שהתקיימו בשבועות האחרונים, המשיכה ההנהלה להתנהל באופן דורסני ופוגעני תוך נקיטה בפעולות אסורות העולות כדי שבירת שביתה בלתי חוקית והתערבות אסורה בזכות העובדים להתארגנות.

"ההנהלה יצרה דה-לגיטימציה של נציגות העובדים בקרב העובדים ללא כל גבול, ששיאה באיום בהגדלת מספר המפוטרים, אותו תולה ההנהלה בהתנהלות נציגות העובדים – לא פחות", נכתב בבקשה.

עוד נכתב כי "הנהלת כי"ל התנהלה בחוסר תום לב שבא לידי ביטוי בהתבצרות בלתי מתפשרת בעמדתה להביא לפיטורי עובדים לשם הפיטורים, תוך שהיא אינה מוכנה לדון בשום פשרה ופתרון אשר אינו כולל פיטורי עובדים".

ההסתדרות צירפה חוות דעות של מומחים כלכליים המוכיחות כי אין עילה לפיטורים למעט רצון ההנהלה לשבור את העבודה המאורגנת במפעליה. "לכך יש להוסיף את התעלמותה המופגנת של כי"ל מאחריותה כלפי ציבור עובדיה וציבור עובדי הדרום ככלל כחברה המשיאה רווחיה האדירים מאוצרות הטבע של מדינת ישראל השייכים לכלל אזרחיה".

זאת ועוד, הודגש כי עלויות השכר של בכירי כי"ל הינן מן הגבוהות במשק, כאשר עלות שכרו של מנכ"ל החברה לישראל השולטת בכי"ל, ניר גלעד, הגיעה אשתקד ל-43.4 מיליון שקל.

לטענת ההסתדרות, אל מול התנהלותה הפראית של הנהלת החברה התנהלו ארגון העובדים ומועצות העובדים באיפוק ובאחריות מתוך רצון כן ואמיתי להביא לסיום הסכסוך, והעלו לא פעם הצעות לפשרה ולפתרונות לפיטורי העובדים – אך אלו נתקלו בהתנגדות עיקשת מצד ההנהלה.

בנוסף לכך מצוין בבקשה כי גם המדינה עצמה הביעה חשש כי הוצאה לפועל של תכניות חברות כי"ל והתנהלותן, עלולה לפגוע באינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ולפיכך דרשה ממנה מידע מפורט ביותר בעניין, כעולה ממכתביה.