מתאחדים למען הניצולים
מתאחדים למען הניצוליםפלאש 90

חלק מהיהודים שניספו בשואה הצליחו בעבר, עוד בזמן המנדט הבריטי, לרכוש קרקעות בארץ ישראל.

הקרקעות נמצאות במספר אזורים בארץ ובעקבות דברים שפרסם פרופ' יוסי כץ מאוניברסיטת בר אילן לפני כשני עשורים נפתחה חברה שמטרה למצוא את הנכסים ובעלי הקרקעות ניצולים או יורשיהם, וכן יורשי הנספים.

בראיון לערוץ 7 אומר כץ כי לאחר שנים של עבודה יעילה וטובה של 'החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה', הגיע הזמן לבצע מהלך שיכניס מאות מליוני שקלים לקופת הניצולים.

"בידי החברה נותר רכוש בסדר גודל של מאות רבות של מליוני שקלים", אורמ פרופ' כץ ומציין כי לא מדובר בכסף המגיע לניצולים מבחינה משפטית אלא כמחווה מתוך מחוייבות מוסרית לסייע לניצולים.

ההצעה של פרופ' כץ היא שהממשלה תסייע לחברה הזו לממש את הנכסים ולעקוף בירוקרטיות, "המטרה היא שיהיה כסף אותו ינצלו לרווחתם של ניצולי השואה".

פרופ' כץ הוסיף כי הסיכוי למצוא בעתיד יורשים קטן מאוד, זאת מאחר שהחברה להשבת הנכסים עשתה עבודה יסודית. עם זאת, הוא אומר כי אם בעתיד יימצאו יורשים, המדינה תשפה אותם, "אבל בגלל אותו סיכוי קטן למצוא יורשים לא צריך לעכב את מימוש הנכסים".

לסיום התייחס פרופ' כץ למצבם הכלכלי של הניצולים ולשאלה האם מצבם אכן קשה או שמדובר בספין של עמותות וגורמים אינטרסנטים, "קשה לי להאמין שאותם גופים אינטרסנטים עושים מניפולציות באופן ציני בניצולי שואה. כנראה שיש אמת בכך ועדיין מספר לא קטן של ניצולים שמצבם הכלכלי גרוע. אנחנו צריכים להבטיח את איכות חייהם ואת טיב חייהם. יש לנו חובה מוסרית ממדרגה עליונה וצריך לחפש כל ניצול וניצול, ולדאוג שיעביר את שארית ימיו באיכות ומצב בריאותי טוב".