סיפורו של אגי לויזון

(באדיבות יד ושם)

ארנסט גינתר (אגי) לויזון נולד בשנת 1924 בברסלאו שבגרמניה (היום ורוצלב שבפולין) לגאורג-יוסף וקטה לבית קורנבלום, ולו אחות גדולה, אליס. שנה לפני "ליל הבדולח" עברה אליס לגור אצל קרובת משפחה בבריטניה.

בדצמבר 1938, לאחר "ליל הבדולח", נרשם אגי לעליית הנוער ובאפריל 1939 הגיע למחנה הכשרה סמוך לברלין. קבוצתו הייתה אמורה לצאת להשתלמות חקלאית בבריטניה, אך עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נאסרה כניסת הקבוצה לבריטניה, והיא יועדה להישלח לדנמרק. האב הגיע להיפרד מאגי, ליווה אותו לרכבת, חיבקו ונישקו והשניים נפרדו. "היה ברור לשנינו שלא נתראה שוב", מספר אגי.

בדנמרק פוזרו חברי הקבוצה בחוות שונות. האיכר שאגי הגיע אליו התנגד לגרמנים וקיבל את אגי כבנו. העבודה הקשה בחווה חישלה את אגי. פעם בשבוע נפגשו חברי קבוצת עליית הנוער ולמדו עברית, היסטוריה יהודית וציונות.

לאחר שכבשו הגרמנים את דנמרק באפריל 1940, היה על אגי להתייצב במשטרה מעת לעת, אך הקבוצה המשיכה להיפגש ולהתכונן לעלייה. לאחר כשנתיים עבר אגי לחווה אחרת.

באוקטובר 1943 נתפסו אגי וחברי קבוצתו במצוד הגרמני אחר יהודי דנמרק וגורשו ברכבת בקר לגטו טרזיינשטט. בגטו חי אגי בתנאי רעב, צפיפות וזוהמה. הוא עבד בחקלאות, בכביש ובמסילות הרכבת, ועם שלושה חברים יצר קומונה שיתופית שחבריה חלקו ביניהם מזון ובגדים. כשהגיעו חבילות מזון מהצלב האדום הדני, סחר חברו של אגי במזון זה כדי להעשיר את תזונתם של חברי הקבוצה. בספטמבר 1944 נדרש אגי להשתתף בסרט התעמולה הנאצי שצולם בטרזיינשטט אך סירב. לאחר חודש גורשו כ-18,000 מאסירי הגטו לאושוויץ. האסירים מדנמרק, ובהם אגי, אולצו לסייע בהעלאת המגורשים לרכבות.

באפריל 1945 שוחרר אגי מטרזיינשטט עם קבוצה של יהודי דנמרק, בתיווכו של הרוזן ברנדוט. כשעלה לאוטובוס הלבן של הצלב האדום, השליך אגי את הטלאי הצהוב. לאחר חמישה ימי נסיעה דרך גרמניה הגיעה הקבוצה לדנמרק ומשם הועברה למחנה פליטים בשוודיה.

בתום המלחמה חזר אגי לאיכר הראשון שהוא עבד אצלו בדנמרק, וממנו שמע כי אביו גאורג נפטר ממחלה ואמו קטה גורשה בטרנספורט למזרח, למחנה השמדה. מדנמרק נסע לבקר את אחותו באנגליה וחזר לדנמרק.

בשנת 1951 עלה אגי לארץ והתיישב בקיבוץ נאות מרדכי. בקיבוץ עבד בענפי משק שונים. אגי הוא איש עדות ומספר את סיפורו בבתי ספר.

לאגי ולאשתו אילה ז"ל שלושה ילדים, 11 נכדים ו-14 נינים. לאגי יש ילד מנישואים קודמים שנולד מיד לאחר המלחמה.