בית בן גוריון
בית בן גוריוןצילום: יעל קשלס

לקראת יום העצמאות, מיטב המעצבים מציינים 40 שנים לבית בן-גוריון, ומצדיעים למורשתו של ראש הממשלה הראשון והאיקוני ביותר.

כרזות שעוצבו ברוח הבית, האיש והחזון, יקשטו את שדרות בן-גוריון, מתחם הבית ושני מוקדים נוספים (נמל התעופה בן-גוריון ואוניברסיטת בן-גוריון), לצד ספסלים מדברים שיחלקו עם העוברים והיושבים פריטי מידע, קול וזמר ברוח "הזקן". הכניסה ללא תשלום.

דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון ומייסדה של מדינת ישראל, ציווה במותו להוריש את ביתו בתל אביב למדינה. כך הוחלט לפתוח את הבית בלב השדרה, שגם נקראה על שמו, לציבור הרחב. ב-40 השנים האחרונות פועל בית בן-גוריון כבית פתוח ומארח מבקרים רבים, 7 ימים בשבוע. ההיסטוריה החברתית והמדינית דבקה לה בקירות הבית, שמספרים מכל פינה את סיפור דוד בן-גוריון ומשפחתו, סיפור בלתי נפרד מסיפורה ההיסטורי של מדינת ישראל, הקמתה ועשוריה הראשונים.

לרגל חגיגות 40 שנים לבית בן-גוריון, אסף האוצר יובל סער 20 מאיירים ומעצבים שעיצבו כרזות שנונות, חכמות ומשעשעות, בהשראת מורשתו של דוד בן-גוריון וביתו ההיסטורי. תערוכת הכרזות תוצג לאורך שדרות בן-גוריון, מפינת בן יהודה ועד לכיכר אתרים, ובשילוב "ספסלים מדברים", שיספרו בשפתו את מיטב סיפוריו של הזקן, ילוו את ההולכים והיושבים לכיוון ביתו – בית מספר 17 בשדרה. התערוכה הצבעונית תוצג גם במתחם הבית, וכן באולם מקבלי הפנים בנמל התעופה בן-גוריון (החל מחול המועד פסח), ובאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

עוד במסגרת חגיגות יום העצמאות, ייפתח הבית לסיורים מודרכים בעברית ובאנגלית מדי שעה עגולה, בין השעות 10:00-17:00, זאת לצד פינות משחק ויצירה לכל המשפחה, והרקדה המונית של ריקודי עם ברוח תקופת הקמת המדינה בחצר הבית.

יובל סער, אוצר התערוכה: "המשימה שניתנה למעצבים ולמאיירים לא הייתה פשוטה. לעצב כרזה שתאיר את הבית, תביא למודעות לקיומו ותציג ערכים במורשת בן-גוריון הנגזרים מתוך הבית, אך גם רלוונטיים לימינו אנו: הקמת המדינה וצה״ל, קיבוץ גלויות וחזון הנגב, העברת המורשת של אדם ומנהיג שכל כך הרבה נכתב וסופר עליו, מבלי ליפול לקלישאות. הסגנון והאסתטיקה של פעם שולבו בטוויסט עכשווי שמדגיש את הרלוונטיות של הבית במרקם העירוני, התל אביבי והלאומי, בקומפוזיציה, בצבע או בסגנון האמנותי. בכרזות שמשתתפות בתערוכה אפשר לראות איך בית החולם הפך לבית הלוחם; איך הספריה הציבורית שמאכלסת את הקומה השנייה של הבית הפכה לדמותו האיקונית של בן-גוריון; איך אדי הקפה שבשדרה הנושאת את שמו הפכו לרעמה המפורסמת; ואיך למעלה מ-100 השכונות והרחובות, המוסדות הציבוריים, מוסדות הלימוד והעסקים הפרטיים הנושאים את שמו של בן-גוריון, מוכיחים עד כמה שמו ומורשתו ממשיכים ללוות אותנו גם כיום, 40 שנה לאחר שתרם את ביתו לשימוש הציבור הרחב״.

הבית נותר נאמן לעיצובו המקורי, כפי שהתגוררה בו משפחת בן-גוריון באותם ימים. הקומה הראשונה, ובה מטבח, חדר אירוח וחדרי שינה, שימשה את המשפחה, בעוד הקומה השנייה, ובה ספריית ענק וחדר עבודה, שימשו את דוד בן-גוריון בלבד. הספרייה כוללת כ-20 אלף ספרים וכתבי עת בשפות שונות ובתחומי עניין מגוונים, אותה הוריש למדינת ישראל כמוסד לעיון, קריאה ומחקר.

בבית זה היה בן-גוריון מארח חברים ומנהיגים ומקיים התייעצויות ביטחוניות שונות. ביום 13.5.1948- ערב הכרזת המדינה - ישבה בבית ועדה מצומצמת של "מנהלת העם" וגיבשה את הנוסח הסופי של מגילת העצמאות. בה' באייר תש"ח יצאו מבית זה דוד ופולה בן-גוריון בדרכם אל מוזיאון תל אביב, המקום בו הכריז בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל.

הקהל הרחב מוזמן להגיע למפגש מחודש עם ביתו ודמותו המגוונת של ראש הממשלה הראשון.

למידע נוסף: אתר בית בן-גוריון http://www.bg-house.org

ימים ושעות פתיחה: א' ג' ד' ה' 8:00-15:00 יום ב': 8:00-17:00 יום ו': 8:00-13:00 .ביום העצמאות הבית יהיה פתוח לקהל בין השעות 10:00-17:00. הכניסה ללא תשלום