אושוויץ, Auschwitz
אושוויץ, AuschwitzThinkstock

ביום שלישי הקרוב ייפתח בבית המשפט בעיר לונבורג בגרמניה משפטו של אוסקר גרונינג, 93, מי ששימש כשומר במחנה ההשמדה אושוויץ מטעם האס.אס, וכונה "מנהל החשבונות של אושוויץ". גרונינג יועמד לדין לאחר שנמצא כשיר מבחינה רפואית ונפשית לעמוד בפני בית המשפט למרות גילו המתקדם.

ההחלטה להעמיד את גרונינג לדין נפלה לאחר שאנשי "המשרד המרכזי לחקירת פשעי הנאצים" בגרמניה הצליחו להביא בשנת 2011 להרשעתו של ג'ון דמיאניוק על סיוע לרצח המוני לאחר שהוכח כי היה שומר במחנה סוביבור.

בעקבות הפסיקה, שקבעה כי ניתן להעמיד לדין פושעים נאציים ששירתו במחנות ההשמדה גם אם אין הוכחות הקושרות אותם ישירות למעשי הרצח שבוצעו במקום, החליטו אנשי התביעה להעמיד לדין את גרונינג בן ה-93, אשר כבר הועמד לדין בשנת 1985 אולם בית המשפט החליט אז לזכותו מחוסר הוכחות למעורבות ישירה במעשי הרצח. "אם בתי המשפט בגרמניה היו נוהגים לאורך כל הדרך על פי הקריטריון הזה של העמדה לדין על סיוע לרצח, במקרה של אדם ששימש כשומר במחנה השמדה מסויים, עשרות אלפי אזרחי גרמניה היו מוצאים את עצמם על ספסל הנאשמים" אמר קורנליוס נסטלר, מומחה למשפט פלילי במהלך משפט דמיאניוק.  

גרונינג מואשם בסיוע לרצח של 300 אלף בני אדם, מרביתם יהודי הונגריה שהובאו לאושוויץ. על פי כתב התביעה היה גרונינג אחראי לספירת ורישום הכספים שנלקחו מהאסירים שהובאו לאושוויץ, ולאחר מכן על העברת הכספים לברלין, ולכן זכה לכינוי "מנהל החשבונות של אושוויץ".

עוד מפורט בכתב התביעה כי גרונינג שוצב לפעמים בתחנת הרכבת סמוך לאושוויץ אליה הגיעו האסירים מכל רחבי אירופה והוא לקח חלק פעיל בחלוקתם של האסירים, שחלקם נשלחו לתאי הגזים בעוד אחרים נשמרו כ"כוח עבודה" במחנה. לכתב התביעה הצטרפו 55 בני אדם, מרביתם ניצולי אושוויץ ובני משפחה של אסירים שמצאו את מותם במחנה. חלק מהניצולים גם יעידו במהלך המשפט שייפתח ביום שלישי ומעורר התעניינות רבה בקרב כלי התקשורת בגרמניה. זהו המשפט האחרון המתוכנן כעת לפושע נאצי.

בניגוד למרבית הפושעים הנאציים שהכחישו מעורבות בשואה, גרונינג הודה מלכתחילה כי שימש כשומר באושוויץ ואף העניק מספר ראיונות בתקשורת בהן סיפר כי התגייס בשנת 1941 לשורות האס.אס ושנה מאוחר יותר נשלח לאושוויץ. הוא התנצל מספר פעמים על תפקידו כשומר במחנה, אך עם זאת טען כי מעולם לא לקח חלק פעיל בביצוע מעשי הרצח של האסירים. "מעולם לא נתתי יותר מאשר סטירה לאחד האסירים. " אמר גרונינג בראיון לעיתון "האנובר צייטונג". הוא הוסיף עוד כי "האס.אס. היה ארגון פשע, זה ברור. אבל אני סברתי אז שאני משרת את גרמניה מולדתי. עבורי זה לא היה שונה ממה שקורה בחזית. חשבתי שמה שקורה באושוויץ הוא דבר נכון ותקין. זה המסר שקיבלתי מאז שהייתי בגיל 10".

בשנים האחרונות משקיעה התביעה הגרמנית מאמצים להעמיד לדין את הפושעים הנאציים האחרונים שעדיין נמצאים בחיים. גם מרכז ויזנטל השיק לפני מספר שנים את "מבצע ההזדמנות האחרונה" המציע פרס כספי למי שימסור מידע שיביא ללכידתם והעמדתם לדין של פושעים נאציים שעדיין בחיים.