חידון הציונות העולמי
חידון הציונות העולמיצילום: אישי חזני

במוצאי יום העצמאות ישודר גמר "חידון הציונות למשפחות" שנערך ביוזמת ההסתדרות הציונית העולמית והמועצה הציונית. 'חידון הציונות' הפך למסורת לאחר שבשנה שעברה נערך לראשונה וזכה להצלחה מסחררת.

במסגרת אירוע הגמר יתחרו 10 משפחות על תואר המשפחה הציונית של ישראל והמשפחה הזוכה תהנה מטיול משפחתי חוצה יבשות בעקבות חייו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל. הגמר ישודר במוצאי יום העצמאות בערוץ 10 בהנחיית אלי יצפאן. 

החידון הייחודי מיועד למשפחות ולקבוצות ומטרתו, לחבר באמצעות חוויה חינוכית את הסיפור הציוני בין הדורות השונים. החידון נפתח לקהל הרחב לפני כחודשיים ובמהלכו בוצע מיון ראשוני באמצעות חידון שבוצע דרך האינטרנט ודרך הטלפונים החכמים. המשפחות שצברו את מירב הנקודות בזמן המועט ביותר העפילו לשלב התחרויות שחולקו לשישה מחוזות ברחבי הארץ. המשפחה המנצחת בכל מחוז עלתה לשלב הגמר הארצי ואליהן התווספו 4 משפחות שאותרו במהלך החידונים המחוזיים וענו על דרישות החידון הארצי. 10 משפחות אלו יהיו המשפחות אשר יתחרו בגמר הארצי של חידון הציונות.

במהלך תחרות הגמר, יתמודדו המשפחות על תואר 'המשפחה הציונית של ישראל'. באמצעות מגוון משימות אתגריות וחידונים אינטראקטיביים הקשורים לנושא הציונות. כמו כן, במהלך החידון ישאלו המשפחות שאלות העוסקות בהיסטוריה של מדינת ישראל לדוגמא: באיזה יום במלחמת ששת הימים שחרר צה"ל את העיר העתיקה בירושלים ? כמה מדליות אולימפיות השיגה ישראל ? מי לא כיהן כראש הממשלה ושר הביטחון בו-זמנית ? מי נולד בעיירה בוצ'אץ' ושאלות נוספות.

המשפחה שתזכה במקום הראשון, תהנה מטיול משפחתי חוצה יבשות, הכולל את המדינות: הונגריה, אוסטריה ושוויץ, בעקבות תחנות חייו של בנימין זאב הרצל ומסעו המדיני באירופה עד הגעתו לירושלים. המסע כולל ביקור במקום הולדתו של הרצל, בתי כנסת, מוזיאונים, בית הפרלמנט, אנדרטאות השואה, אולם הקונגרסים, מלון שלושת המלכים הכולל את המרפסת המפורסמת שבה הרצל עמד ואתרים נוספים.

ראש המחלקה לפעילות בישראל, בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, ציין כי החידון מהווה אירוע שיא למשתתפים "זו השנה השנייה בה אנו הופכים מעשה למסורת - קיומו של חידון הציונות למשפחות. ההסתדרות הציונית העולמית רואה חשיבות רבה להמשך חיזוקה של המורשת והציונות בארץ ישראל בהתאם לרוח של ימנו אנו. החידון מהווה אירוע שיא לכל משפחה ומשפחה כשעצם ההשתתפות והליך הלמידה משרש. כולנו תודה לראשי הערים שהביעו עניין רב לקיים אירוע זה".

מנכ"ל המועצה הציונית בישראל, יגאל ברנד ציין כי "מנהיגים ומצביאים, מלחמות ומבצעים, שירים ומסורות מהווים חלק נכבד מההווי הארץ ישראלי. חידון הציונות מפגיש זו השנה השנייה בנקודת זמן אחת את ההיסטוריה של כולנו שעודנה חיה ופועמת. המועצה הציונית בישראל מעלה על נס את מה שהיינו והפך אותנו למה שאנחנו".