הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסףצילום: שלומי כהן

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, בבקשה שזה יקבע הנחיות המבהירות את מעמדם של הרבנים הראשיים ורבני הערים בסוגיית מעורבותם במערכת הבחירות.

בתנועה טוענים כי הפנייה ליועץ המשפטי הגיעה בעקבות ריבוי תלונות הנוגעות להתנהלות רבני ערים וכן בנוגע להתנהלות הרב הראשי לישראל בתעמולת הבחירות. "בתקופת הבחירות האחרונה נתקבלו פניות רבות הנוגעות לתעמולת בחירות שבוצעה לכאורה על ידי הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, ועל ידי רבני עיר שונים. הסוגיה אשר עלתה הנה האם הרב הראשי לישראל, ורבני עיר מוגדרים כעובדי ציבור, כאשר על עובדי ציבור חל איסור בחוק לקחת חלק בתעמולת בחירות", מסבירים בתנועה.

ראשי התנועה עצמם סבורים כי "אין בעובדה כי הרב הראשי לישראל ורבני הערים הינם נבחרי ציבור להשפיע על העובדה שהינם גם עובדי ציבור". עם זאת מוסיפים בתנועה ומעירים כי "במסגרת הליכים משפטיים שניהלה התנועה במערכת הבחירות האחרונה, עלה כי חלק מן הרבנים, ובהם הרב הרב הראשי לישראל, סברו כי אינם בגדר עובדי ציבור לעניין החוק ולכן האיסור על עיסוק בתעמולת בחירות אינו חל עליהם".

עוד מציינים שם כי במהלך מערכת הבחירות האחרונה ביקש יו"ר וועדת הבחירות, השופט סלים ג'וברן, מהיועץ המשפטי לממשלה להציג את עמדתו בנושא. "כבוד השופט סלים ג'וברן קבע כי חוק הבחירות לכנסת אינו מגדיר עובד מדינה באופן מצומצם, ולכן "יש ליתן פרשנות מרחיבה למונח "עובד המדינה" כאמור, כך שיתפרש בשים לב לדינים הנוספים החלים על עובדי הציבור, ובהם רבנים ודיינים ששכרם משולם מאוצר המדינה, בשים לב לאופי התפקיד או המשרה... וכן בשים לב לזיקה שלו למדינה ולמגע של עובד הציבור עם קהל". לאור הכרעתו הנחרצת של יו"ר ועדת הבחירות ועמדת היועמ"ש בנושא, קוראת התנועה לאיכות השלטון לקבוע הנחיות נקודתיות וברורות אשר יבהירו את מעמדת של רבנים ראשיים ורבני ערים בתקופת הבחירות", אומרים בתנועה.