הנסיכים
הנסיכיםצילום: הוצאת כנרת זמורה ביתן

מאז ימי ז'בוטינסקי ז"ל שהקים את התנועה הרוויזיוניסטית, עברה התנועה הרבה תלאות.

אמנם במשך כארבעה עשורים ברצף, שלט בתנועה מנחם בגין ז"ל, אך שלושה מהם היה באופוזיציה וסבל מדיחוי מצד הממשלה המפא"יניקית בראשות דוד בן גוריון. האופוזיציה הארוכה והנידוי ודאי שלא הוסיפו לתנועה, אך הם גרמו גם לתסיסה בתוך פעילי המפלגה מה שגרם גם למנהיג המוערץ לעשות חושבים.

במהלך השנים נקלע בגין למסכת הפגנות פנימיות שדרשו שינוי בהתנהלות לאחר שנים רבות אופוזיציוניות, מורטות עצבים ובעיקר עניות, עד שבבחירות 77' הביא בגין למהפך וזכה בשלטון.

הליכוד היא מצד אחד מפלגה יציבה ששומרת על מנהיגיה ומאז קום המדינה עמדו בראשה ארבעה מנהיגים בלבד – בגין, שמיר, נתניהו ושרון (לעומת 12 של מפלגת העבודה) , אך עם זאת, לא תמיד פשוט להנהיג תנועה זו שבמרכזה נמצאות מספר קבוצות שלעיתים מושכות לכיוונים שונים – בעיקר כאשר עומד על הפרק נושא משמעותי כגון 'התנתקות' או 'שתי מדינות לשני עמים'.

בין אלו שעשו צרות למנהיגי התנועה היו גם אלו הנקראים 'נסיכים' – בנים של לוחמים באצ"ל ובלח"י שנכנסו לפוליטיקה במסגרת התנועה.

בספר חדש 'הנסיכים', בהוצאת דביר, מתאר גיל סמסונוב – נסיך בעצמו, את ההיסטוריה של תנועת הליכוד בכל שנות קיומה של מדינת ישראל.

את הספר הוא פותח כמובן במתחים הגדולים שהיו בין חירות למפא"י, ההדרה והרדיפה מצד בן גוריון, מפחי הנפש וכיצד הדברים עברו גם לדור השני – דור הנסיכים.

בהמשך מתאר המחבר את ההתמודדות באופוזיציה, המהפך הגדול בבחירות תשל"ז (1977), מאבק הירושה לאחר פרישת בגין ומאבק הירושה לאחר פרישת שמיר - מאבק בו ניצח 'הנסיך' בנימין נתניהו את 'הכובש' שרון.

סמסונוב מרחיב בספר על המהלכים בתנועה, על המשיכות בין הקבוצות במרכז, מדוע הפעילים מרדו ומה הביא את שרון כראש ממשלה להציע לנתניהו את תיק החוץ.

מעניין לקרוא כיצד הנסיכים פעלו בתוך התנועה ואולי לא מפתיע לראות את דעותיהם של אותם 'נסיכים' שחצו את הקווים, כבר לפני 20 שנה ויותר.

סמסונוב מתאר את הדברים לאשורם ואולי אפילו בנימת ביקורת לא מועטה כלפי אלו שחצו את הקווים ובראשם אריאל שרון, שאמנם לא היה נסיך, אבל היה פעיל שנים רבות בתנועה.

מדובר בספר מקיף ומרתק על תנועה משמעותית בהיסטוריה של מדינת ישראל.