בשיחה עם ערוץ 7 מספרת דניאלה וייס, ראש תנועת ההתיישבות 'נחלה' על ניסיון ההשתלטות של ערבים על רכבה, אמש, במרכז השומרון.

היה זה כאשר וייס נסעה ברכבה עם בתה מהישוב תפוח לביתה שבקדומים. בצומת ג'ית, הנקודה בה נרצח גלעד זר הי"ד, מצאה וייס את עצמה אחרי ארבעה כלי רכב המשתרכים זה אחר זה, חלקם מבקשים לפנות לכיוון שכם או לכיוון קדומים.

בשלב זה הבחינה וייס כיצד מהרכב שלפניה , "רכב פרטי לבן, אני חושבת שהיה עם מספר צהוב, ירדו מהמושב האחורי שני ערבים כשעל ראשם קפוצ'ון. התפלאתי על כך שבשעה שבע וחצי בערב מורידים פועלים. למה במקום הזה ולמה בשעה הזו. קצת התעצבנתי, אבל לא חיברתי את המתרחש עם אירוע ביטחוני".

אחד הערבים ניגש לרכבה של וייס שלא היה נעול. וייס מציינת בהקשר זה כי היא עצמה חשה קונפליקטים מסוימים בשאלת הנעילה, כן או לא. שאלה זו מלווה מתיישבים רבים המתלבטים אם נכון לנעול את רכבם בעת נסיעה מטעמי זהירות או להימנע מנעילה ובכך לאפשר מחד חילוץ מהיר במקרה הצורך, ומאידך תחושה של אדם בביתו.

הרכב אמנם לא היה נעול, אך ברגע בו ראתה את הערבים מתקרבים ואחד מהם מושיט את ידו אל ידית הדלת נעלה מידית את הרכב. "נעלתי בחלקיק של שנייה. הוא ניסה בכוח לפתוח, הוא התעצבן נורא, ואז הטיח בדלת משהו שנשמע לי כמו אבן. זה לא היה הגוף שלו. הוא הסתכל עליי בעיניים רצחניות. ראיתי את התסכול בעיניו. הודיתי לה' שהייתה לי התושייה לנעול בחלקיק שנייה שבין הנעילה להנחת היד שלו על הידית".

משנייה זו ואילך הייתה וייס ממוקדת בשאיפה להיחלץ מהמקום מהר ככל הניתן. בהתאם לנהלים "שהתאמנו עליהם בהזדמנויות שונות", כלשונה, הסיטה את ההגה שמאלה ולהיחלץ מהמקום כשרכבה משתחל בין כלי הרכב שהתקרבו בנתיב שממול לבין כלי הרכב שבנתיב שלה. היעד היה להגיע מהר ככל הניתן לקדומים ולדווח למוקד.

"כוחות הביטחון כולם פעלו במהירות מרבית", מציינת וייס המעירה כי היא עצמה מתקשה להאמין שיעלה בידי הכוחות ללכוד את החשודים במעשה, בעיקר לנוכח המרחק הקצר בין הנקודה לאחד הכפרים שבהם ניתן להיטמע בתוך דקות בודדות של ריצה, בעיקר בשעה שכזו, שעת חשכה.

אנשי מז"פ נטלו טביעות אצבעות מידית הרכב ותיעדו את פגיעת האבן בדופן הרכב שנחבלה. לדבריה החוקרים העריכו וציינו כי האיפיונים מלמדים כי מדובר בניסיון לגנוב רכב, תופעה מוכרת באזור זה, ורכבה, ג'יפ, נחשב ליעד מועדף עבור גנבי רכב.

ולסיום שאלנו את וייס אם לאחר האירוע יש לה מסקנות אודות הדרך הנכונה לנהוג בסוגיית נעילת כלי הרכב בנסיעה ביהודה ושומרון. לדבריה המשטרה קבעה באוזניה שקיימת עדיפות לנעול את הדלתות. היא עצמה סבורה שיש לנהוג לפעמים כך ולפעמים כך.