יתד נאמן
יתד נאמןצילום: פלאש 90

יום העצמאות – גרסת 'יתד נאמן': עורך 'יתד נאמן', ישראל פרידמן, תיאר היום במאמר בעיתון הליטאי 'יתד נאמן' כיצד הציבור שהוא מייצג רואה בעיניו את יום העצמאות.

לדבריו, "לא ל'ראשית צמיחת גאולה' שכזו התפללנו אלפי שנים אלא לגאולת עולם נצחית בידי משיח צדקנו".  

בפתח מאמרו חוזר פרידמן לימי כינונה של המדינה, פורש קו על הניסים שפקדו את היישוב בארץ ותוהה מדוע כל אלו לא הביאו להתעוררות רוחנית – אלא להיפך.

"איננו שוכחים כי הישוב היהודי בארץ ישראל עמד בימים ההם בסכנת כיליון מוחשית ומיידית. הערבים שהקיפו אותו וזממו להשמידו – היו רבים וחזקים לאין ערוך ממנו, גם שלטונות המנדט נטו בעליל לטובת הצד הערבי, היהודים מעטים וחלשים... אבל אז אירע נס בארץ ישראל, ובניגוד לכל ההערכות יושבי הארץ לא הובסו, אויביו הם שנמלטו בבושת פנים והפכו לפליטים, מותירים אחריהם רחובות, כפרים וישובים שלמים על בתיהם ורכושם...

"במקום שראשי הישוב ינתחו באיזמל התבונה האנושית את המאורעות, ויגיעו למסקנה הבלתי נמנעת: שיש מנהיג לבירה... הם העדיפו להשתית את מדינתם החדשה על כוחם ועוצם ידם המגוחך, ואת האמונה בזכותם על הארץ – על תוצאות ההצבעה בלייק סאקסס... והגדילו לעסוק בחורבן הנורא כאשר העבירו על דתם חלק גדול מהגלויות שעלו לארה"ק וכידוע מה שאמרו חז"ל גדול המחטיאו יותר מההורגו... ועל זאת תדמע כל עין! הלא קרו כל כך הרבה דברים שצריך היה להודות עליהם לבורא עולם, התרחש כאן מה שאין לו הגדרה אחרת זולת "חיוך של ההשגחה", אבל הודאה כזו לא עלתה כלל על דעתם של מנהיגי הישוב החילוני...".

את מאמרו הוא חותם במילים הבאות: "לא, אין בנו שמץ של שמחה ב"יום העצמאות"; לא בה' באייר תש"ח נהיינו לעם – אלא במעמד הר סיני; לא מכוחה של אותה "הכרזת עצמאות" אנו קיימים כאן, אלא בחסד השם יתברך ובזכות הבטחתו לאבות הקדושים; ובכלל, לא ל"ראשית צמיחת גאולה" שכזו התפללנו אלפי שנים, כי רואים אנו את המצב החמור של כלל ישראל בארץ ישראל וחלק גדול מהתדרדרות זו היא בגלל "מדינת ישראל" - אלא לגאולת עולם נצחית, בידי משיח צדקנו, במהרה בימינו, היום אם בקולו נשמע!".