אמיר אשל
אמיר אשלצילום: פלאש 90

מפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל משגר איום חד משמעי לארגון הטרור חיזבאללה ומבהיר כי צה''ל ערוך ומוכן לתקיפה צבאית באיראן - אם יהיה בכך צורך.

"אנחנו לא מתעסקים בתיאוריות, אנחנו ארגון פרקטי מעשי. צריכים לייצר כלים מעשיים רלוונטיים. אני אומר שלאורך שנים התחילו עם הפעילות הזאת, ואנחנו לוקחים אותה, מעדכנים אותה ומשכללים אותה", אמר אשל בנוגע לאופציה הצבאית.

"האם להפעיל אותה או לא? זו סוגיה רחבה יותר מהאמירה הצבאית, שמאפשרת דיון בסוגיה הזאת", הסביר. ''החובה שלנו לייצר יכולת אמיתית. שלדרג המדיני בארגז הכלים חייב להיות כזה".

בראיון לערוץ 10 התייחס אשל למערכת הטילים S-300 שמכרה רוסיה לאיראן. "אין אתגר שלא ניתן לפיצוח, אבל מדובר באתגר מבצעי גדול. מדובר במערכת מאוד מתקדמת, שיא הטכנולוגיה הרוסית. יש לה כמה דגמים אבל היא מאוד מתקדמת אבל לא מדובר באמצעי שעשוי לשתק את היכולות שלנו".

אשל הסביר כי מערכת S-300 נותנת לאויב לחוש שהוא חסין מפני תקיפות. "אויב שמרגיש שהוא מוגן, גם אם זה לא בצדק, יהיה אגרסיבי הרבה יותר, פרובוקטיבי הרבה יותר ויעשה הרבה יותר פעולות מאתגרות בחסות ההגנה הזו. האויב עלול לעשות מהלכים מאוד לא רצויים".

"אני חושב שצריך להסתכל על איראן בצורה הרבה יותר רחבה מההסכם. איראן היא בלשון המעטה, גורם מאוד שלילי במזרח התיכון. ידה בכל, בכל מקום, היא נקאית רחוקה ממדינת ישראל, אבל קצות וטביעות האצבעות שלה הן קרובות מאוד אלינו. מאוד קרובות. ולכן צריך להסתכל על זה כמכלול כולל שהגרעין הוא חלק מהנושא. אין ספק שהמשמעות של יכולת גרעינית, יש לה משמעות מאוד כבדה".

מפקד חיל האוויר התייחס גם לחזית הצפונית ואמר כי חיזבאללה הוא זה שגורר את המלחמה הבאה. "אני חושב שחיזבאללה גורר את המלחמה הבאה ללחימה מאוד קשה אם יבחר ואנחנו נפגע בהם''.

"אזרחי לבנון שגרים בסמיכות למוצבי חיזבאללה צריכים לדעת שהם יצטרכו להתפנות הכי מהר שהם יכולים כי אנחנו נפגע בארגון גם במחירים של פגיעה בבלתי מעורבים. זה אזורים בסיסיים לכל דבר ואנחנו מזהירים מראש כי אנחנו יודעים מה מסתובב שם. גם בזמן אמת נזהיר, לבנון תעבור חוויה שהיא לא משערת את עוצמתה".

100 אלף טילי חיזבאללה מכוונים לעבר ישראל, ולדברי אשל במקרה כזה "כיפת ברזל" לא תוכל להגן על האזרחים. "אנחנו נפגע להם בנכסים צבאיים באזורים אזרחיים וההרס יהיה גדול.

"שמעתי כאלה שאומרים שבמידה ותיפתח מלחמה מול חיזבאללה עדיף יהיה להיות בלבנון. בתור אחד שמכיר את היכולות של צה"ל ושל חיל האוויר בפרט - לא הייתי מתחלף עם אף לבנוני", כך אשל.