השר אריאל, שקד ומגל בכניסה לבית הנשיא
השר אריאל, שקד ומגל בכניסה לבית הנשיאצילום: הדס פרוש, פלאש 90

חבר הכנסת ינון מגל (הבית היהודי) מסביר ביומן ערוץ 7 מה הוביל לשינוי בעמדת מפלגתו המוותרת על תיק החוץ ודורשת להחזיק בתיק החינוך.

לדברי חבר הכנסת מגל משרד החינוך "היה על הפרק כל הזמן", כלשונו ובמשך כל אותם ימים בהם התנהלו ספינים סביב המו"מ הקואליציוני, למד השר בנט את התיק, את חשיבותו ואת מורכבותו לעומק, הוא נפגש עם אישים שונים מהמשרד ומחוצה לו ובסופו של יום "התאהב במשרד והחליט שיש בו הרבה מה לעשות והחליט ללכת על זה".

מגל נשאל אם אין בהסכמה לוותר על תיק החוץ, תיק עליו דובר כ'או תיק החוץ או בחוץ', ירידה מעץ גבוה של דרישות. מגל מבהיר בנימה עניינית: "בשורה התחתונה מדובר במפלגה שירדה לשמונה מנדטים ומקבלת שלושה שרים. יש כאן הישג גדול מהבחינה הזו. אלו תיקים חשובים עם הרבה עשייה – גם חינוך, גם חקלאות וגם תרבות וספורט. אלו תיקים שאפשר לעשות הרבה מהבחינה התרבותית, חברתית וחינוכית ואידיאלית בחברה הישראלית.

''בשביל זה הבית היהודי נמצא פה. אז נכון שזה לא השר הכי בכיר שיש, אבל מצד שני זה אולי המשרד החשוב ביותר שיש, והוא לגמרי מחובר לתפיסת העולם ולאג'נדה של הבית היהודי. יש הרבה מה לעשות מהבחינה היהודית ציונית ולהביא מסרים ערכיים לכל בית בישראל. אלו דברים מאוד חשובים ואני מקווה שזה מה שיקרה".

עוד נשאל מגל אם הויתור על תיק החוץ הושג לאחר שיחות תיאום בין השר בנט לשר ליברמן, והשיב בכך שאינו יודע.

ומה לגבי תיק הדתות שעליו נאמרו דברים נחרצים עד כדי איום בפיצוץ המו"מ בין הבית היהודי לליכוד? מגל מחדד ומציין כי נאמרו דברים נחרצים אודות התיק הזה "כאשר הדברים נעשו באופן חד צדדי. כשיש הידברות ומבינים את הדרישות והעקרונות והרצונות של כל הצדדים אפשר לקדם מהלכים שיובילו לקיומה של קואליציה".

לדבריו האפשרויות של הידברות יכולות להיות החזקה של הליכוד בתיק הדתות או נוכחות משמעותית של 'הבית היהודי' במשרד, גם אם אין מדובר בנוכחות ברמה של שר או סגן שר.

לדברים הללו מוסיף חבר הכנסת מגל ומציין כי מפלגתו עשויה לקבל גם נוכחות בתחום המשפטים דרך ועדת החוקה וכאשר הדברים הללו משתלבים בשלושת התיקים המוצעים למפלגה, כמו גם "כל מיני דברים אחרים", הרי ש"זה דבר מאוד חשוב וטוב".

באשר לועדת החוקה והמשפט אומר מגל שאינו יכול לקבוע שהדברים חתומים וסגורים, אך הוא בחלט מקווה שכך הם פני הדברים.

כשנשאל מה להערכתו הוביל לשינוי הדרמטי במצבה של 'הבית היהודי' במתווה המו"מ הקואליציוני, שינוי שהוביל מאיומים חוזרים ונשנים בפיצוץ המו"מ ועד למשהו שנראה כמעט כהסכמה סגורה בין הצדדים, השיב מגל כי הוא עצמו אינו מעורב עד כדי כך במו"מ ולכן אינו יכול לדווח על המתרחש בחדרים הסגורים. עם זאת הוא מוסיף ואומר כי המועד ההולך ומתקרב של תום המו"מ עושה את שלו והצדדים מבינים שיש להתפשר ולהגיע להסכמות

"הגיע הזמן לסגור דברים. היו בחירות והעם אמר את דברו. צריך לבנות קואליציה וכל אחד צריך להתפשר במקומות מסוימים ולהרוויח במקומות מסוימים. שלושה תיקים למפלגה עם שמונה מנדטים, עם תיק החינוך ונציגויות שונות כפי שהזכרתי זה מכובד מאוד. 'הבית היהודי' יכולים להיות מרוצים ואני בטוח שהתוצאות ייראו גם בשטח".

ומה באשר לו עצמו? היכן מגל רואה את פעילותו האישית בכנסת? למגל ברור שכחבר כנסת חדש הוא לא צפוי לקבל משרת שר או סגן שר. "אני חייל פשוט. אני נכנס ומקווה שיהיו לי תפקידים מעניינים. יש הרבה עבודה כחבר כנסת. צריך גם אנשים שיהיו בכנסת ויעבדו ואני מקווה שתינתן לי ההזדמנות לעשות זאת בצורה טובה".