עופר וינטר מקבל את הפרס
עופר וינטר מקבל את הפרסצילום: דו"צ

במשרד הביטחון הוענק הערב (רביעי) פרס ראש מפא"ת (המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) לחשיבה יוצרת בתחום המחקר והפיתוח הביטחוני.

הפרס מוענק מידי שנה במטרה לעודד ולהביע הערכה מיוחדת לחשיבה מקורית ויוצרת בתחום המחקר והפיתוח הביטחוני.

הפרס מוענק השנה לצוותים שנבחרו על ידי ועדת שופטים מיוחדת בראשות ד"ר דני גולד ובכירים מעולם המחקר והפיתוח הביטחוני. שני צוותים זכו בפרס ראש מפא"ת לחשיבה יוצרת, שני ציונים לשבח ופרס לחוקר מצטיין.

המערכת המבוססת על אבני בניין טכנולוגיות שפותחו במשך שנים ברפאל ובהובלת מפא"ת, הגיעה לבשלות תוך מאמץ משולב ואינטנסיבי עם המשתמשים המבצעיים, שולבה במהלך מבצע "צוק איתן" והוכיחה תרומה מבצעית משמעותית.

פרס אחד, יוענק לצוות של מפא"ת-משרד הביטחון, שייטת 13, מח"ט גבעתי וחברות רפאל וארטמיס על פרויקט "מאורת הנחש" –מערכת המשלבת מספר טכנולוגיות להתמודדות עם איום תת-קרקעי.

המערכת המבוססת על אבני בניין טכנולוגיות שפותחו במשך שנים ברפאל ובהובלת מפא"ת, הגיעה לבשלות תוך מאמץ משולב ואינטנסיבי עם המשתמשים המבצעיים, שולבה במהלך מבצע "צוק איתן" והוכיחה תרומה מבצעית משמעותית.

פרס נוסף יוענק לצוות של התעשייה האווירית ומפא"ת-משרד הביטחון על פרויקט "פשוש" – שהינו תולדה של חשיבה בכיוונים חדשניים, נאמר בהודעת המשרד, שהביאו לפיתוח יכולות פורצות דרך.

מימושן אפשר פיתוח מערכת שתספק יכולת אסטרטגית משמעותית למערכת הביטחון. בגיבוש עקרונות המערכת, הביאו הצוותים ליישום חדשני ויעיל של פתרונות טכנולוגיים שנחשבו לבלתי ישימים במשך תקופה ארוכה, והתגברו באופן יצירתי על מחסומי המימוש שעמדו בדרכם.

ציון לשבח יוענק לצוות של חיל המודיעין, מפא"ת-משרד הביטחון וחברת סולוקייט על פרויקט "קריאת כיוון" המשלב קונספט מתוחכם ובלתי שגרתי ובו חשיבה מחוץ לקופסא, טכנולוגיה חדשנית ומולטי דיסיפלינרית, אשר מצליחים להפוך רעיון שנחשב בלתי אפשרי ליכולת מבצעית ממשית. הפרויקט משלב יצירתיות, מצוינות, נחישות ותרומה מבצעית ייחודית.

ציון לשבח נוסף יוענק לצוות של משרד ראש הממשלה על פרויקט "צרצר". כמענה לאיום המתעצם, עלה הצורך בפיתוח מערכות ואמצעי מתוחכם שיאפשרו לפגוע בפעילותם ובתכניות ההתעצמות שלהם. בתהליך פיתוח המערכת ויישומה "הוכיחו המפתחים" כלשון הפרס "חשיבה יצירתית ופורצת דרך, כושר תחבולה, חדשנות טכנולוגית, דבקות במשימה ומימוש למופת".

המערכת כבר החלה לספק תרומה מבצעית משמעותית במהלך מבצע "צוק איתן".

פרס לחוקר מצטיין יוענק לפרופ' דני ויס מהטכניון שתורם למערכת הביטחון מזה חמישים שנה. הוא שירת בחיל האוויר ובהמשך בשירות מילואים הנביט את פרויקט המזל"ט הראשון בישראל.

פרופ' ויס, חוקר בכיר בטכניון מוביל מחקרים אקדמאים בעלי יישומים אזרחיים וביטחוניים רבים, פועל לקידום תחום הרובוטיקה, עוסק רבות בתחום הכלים הימיים הבלתי מאוישים ומצטיין בהעלאת גישות, תובנות ורעיונות מקוריים המאפשרים מתן פתרונות חדשניים ויוצרים הזדמנויות טכנולוגיות יוצאות דופן.

ראש מפא"ת, אופיר שהם אמר הערב "אחת ממטרות הפרס היא להביא לידי ביטוי יצירתיות שתוביל את אנשי מערכות הביטחון, ביחד עם התעשיות הביטחוניות, מכוני המחקר ועולם האקדמיה לחשוב לטווח ארוך, ליזום ולייצר למדינת ישראל עליונות בתחומים טכנולוגיים ביטחוניים גם בעשרות השנים הבאות. לשולחן הוועדה הוגשו עשרות הצעות מגוונות וייחודיות, אלה שנבחרו לקבל את הפרס היו הטובות והיצירתיות ביותר. הצוותים שזכו הראו יצירתיות, חדשנות והעזה בפרויקטים שבמימושם ניכרת תרומה פוטנציאלית לביטחון המדינה ולעולם המחקר והפיתוח הביטחוני.

אמנם קשה לפרט על מה בדיוק זכו הצוותים, שכן ככל שהרעיון יצירתי יותר כך חשוב לשמרו בסוד ולהבטיח את היתרון הייחודי הגלום בו ואת ההפתעה שיאפשרו בשדה הקרב. אבל ניתן לומר בפה מלא כי כל אחד מהצוותים והזוכים הגיע בחשיבה פורצת דרך לפיתוח אמל"ח יוצא דופן, נשק הפתעה שאין כדוגמתו בזירה שלנו וכנראה בעולם בכלל"