הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיוידאו סיטי אשקלון

רבה של קריית אונו, הרב רצון ערוסי, התייחס הבוקר (חמישי) להבאתם של ילדי הנשים הפונדקאיות מנפאל לארץ בעקבות רעידת האדמה במקום.

הרב ערוסי התייחס לבעיה ההלכתית שתיווצר במעמדם ההלכתי בעתיד.

הרב הסביר כי שיטת הפונדקאות עובדת בצורה כזו: חשוכי ילדים שאין לאישה יכולת ללדת, נשאבת ביצית ממנה ומופרת מזרע בעלה. שוכרים רחם של אישה שמוכנה שיזריקו לה את הביצית המופרית לרחמה והיא תקבל כסף עבור זה וכשיוולד הילד, האם הפונדקאית תביא את הילד לאם הגנטית.

"השאלה מי האימא", ציין הרב ערוסי, "האם הפונדקאית או האם הביולוגית. ואם כן בבואו של ולד כזה להינשא ייאסרו עליו קרובי המשפחה מצד אימו הביולוגית וקרובי המשפחה מצד אימו הפונדקאית". בעיה זו, אמר הרב ערוסי, היא הבעיה הקלה.

"אלא שיש נשים שאין להם ביצית ואז קונים ביצית ממישהי אחרת ומפרים אותה בזרע הבעל וכאן יש לשים לב האם מוכרת הביצית יהודיה או לא והאם היא אשת איש או פנויה. אלו הם מצבים מורכבים.

ויש מצבים שלבעל אין זרע וקונים זרע ומפרים את הביצית של האישה ואז השאלה האם זה מותר - האם זה בגדר אשת איש או לא.

ואם מדובר בביצית של יהודיה והפונדקאית לא יהודיה, אזי האם הוולד יהודי או לא? יצטרכו גיור לחומרא ואז יתעורר בארץ רעש גדול".

הבעיה היותר מורכבת וקשה, הדגיש הרב ערוסי, היא שמדובר בוולדות של פונדקאיות לבני זוג חד מיניים, "עלינו לדעת מי בעלת הביצית והאם יש לנו גיור לחומרא בגלל האם הפונדקאית. האם יגיירו גיור לחומרא בנסיבות כאלה? הרי קטין מתגייר מתוך הנחה שזה טובתו להיות יהודי, אך האם בנסיבות כאלה זה לטובתו? הרי הוא יגדל בבית שכל כולו בניגוד להלכה ואיזה בית דין יגייר אותו?".

לסיום הוסיף רבה של קריית אונו כי יש חוק המאפשר לוולד שנולד פגום לתבוע את הוריו ואת הרופאים על כך שלא ביצעו הפלה למרות שידעו שהוא ייצא פגום. הרב הביע פליאה על כך שרק שמדובר בפגם פיזי הבן יכול לתבוע את הוריו "ואילו במובן הנפשי-הקהילתי זה לא פגם? מדובר בילד שמוצא עצמו בעולם שונה מהעולם הנורמטיבי הרגיל בו ילד בא מאיש ואישה. חבל שהם רואים רק את הנולד הביולוגי ולא רואים את הנולד החברתי והלאומי".