הועדה לבחירת שופטים. ארכיון
הועדה לבחירת שופטים. ארכיוןפלאש 90

עו"ד מיכאל קליינר, משפטן ונשיא בית הדין של הליכוד, יוצא בחריפות כנגד המתקפה של נשיא המדינה ונשיאי בית המשפט העליון כנגד החוקים שנועדו להגביל את סמכויותיו של בג"ץ.

"זה לגיטימי שאנשים תומכים או מתנגדים לחקיקה, אבל זה לא לגיטימי שנשמע בויכוח הציבורי רק קול אחד, ואין את הקול של האידך גיסא", אומר קליינר לערוץ 7. "אפילו מנשיא המדינה שממנו שמעתי בעבר דברים שונים, עכשיו הוא מדבר אחרת.

לדבריו גם השופטים כפופים לחוקים ומי שממונה על חקיקת החוקים זו הכנסת. "אם בית המשפט רוצה להשפיע על החקיקה שיסירו את הגלימה ויפעלו מתוך הכנסת".

קליינר טוען כי המהפכה החוקתית של אהרון ברק בוצעה במחשכים, "זה בוצע ללא ויכוח ציבורי ובסתר. בשנת 92' בועדת החוקה הוסיפו לחוק כבוד האדם וחירותו סעיף שנותן לבית המשפט העליון את היכולת לבטל חוקים. השופט ברק דחף את העניין.

''כשהשר דניאל פרידמן ניסה להחזיר את הגלגל אחורנית אמרו לו שזה מהר מדי, אבל כשאהרון ברק בתוך חוקי היסוד הגניב במחשכים את הסעיף, על זה אף אחד לא אמר דבר, זה בסדר. המהפכה שלו נולדה בחטא".

עו"ד קליינר טוען כי במדינת ישראל ישנו מיעוט שרוצה לשלוט דרך בית המשפט העליון, "המהפכה החוקתית נוסדה על ידי ציבור שמגדיר את עצמו כציבור נאור שהיום הם במיעוט והם רוצים להנציח את העליונות שלהם על פני כל העם.

''אם מישהו מעז לצאת נגד זה, הוא מוצא את עצמו פתאום נאשם בכל מיני האשמות מוזרות, וכשמדובר באנשים נקיי כפיים כמו דני פרידמן, מציגים אותו כאדם הזוי", מסביר קליינר.

הוא תומך בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, סוגייה שעלתה במשא ומתן הקואליציוני. "היום זה בבחינת חבר מביא חבר, ראינו פסקים כמו בנושא גוש קטיף כשרק אדמונד לוי התנגד, וכל השופטים תמכו, זו בדיוק ההוכחה על שופטים מאג'נדה אחת.

''אם השופטים נותנים פסקים שעוסקים בהשקפת עולם, צריכים לתת מגוון של דעות. כיום הם בוחרים בוועדה רק את מי שדומה להם, הם בוחרים אנשים שקרובים להשקפת עולמם. יש גם את האפשרות השנייה שבית המשפט העליון יחזור לתקופתו של השופט לנדוי שקבע שהשופטים לא יעסקו בפוליטיקה אלא רק יפרשו את החוקים של הכנסת.

''לכן היום יש צורך לעשות שינויים כך שלא יהיה מיעוט שישלוט ברוב, זו לא דמוקרטיה. בשום מדינה בעולם אין מצב ששופטים בוחרים שופטים".