הגור הקטן על בטן אמו
הגור הקטן על בטן אמוצילום: דוברות הספארי

התרגשות גדולה במחלקת הקופים של הספארי. ג'מבי, נקבת קוף הסיאמנג בת ה-8, המליטה לאחרונה גור נוסף.

ההמלטה היתה משמחת במיוחד, לאחר שבחורף האחרון נמצא מת בחצר הגור הראשון, שנולד לפני כשלוש שנים.

המטפלים חשדו שג'מבי בהיריון הרבה לפני שהדבר ניכר עליה ולפני שהחלה להשמין. היא לא רצתה לאכול ולעיתים הייתה עצבנית, המטפלים המתינו עוד כמה שבועות ואז ראו שבטנה תופחת.

הגור כבר בן חודש וחצי ורק לאחרונה ניתן לראותו בבירור בתוך סבך הצמחייה שבאי בו קופי הסיאמנג נמצאים בספארי. עד כה אמו הסתירה אותו בגופה והמטפלים התקשו להבחין בו בבירור.

הקוף הצעיר עדיין תלוי על אמו וכך יהיה גם בתקופה הקרובה. אמו זוכה גם ליחס טוב במיוחד מהאב יאן, בן ה-10. כאשר יהיה בן ארבעה חודשים יתחיל לרדת מגופה.

ג'מבי ויאן הגיעו לספארי לפני כשלוש שנים. ג'מבי הגיעה מאנגליה בעוד יאן הגיע מצרפת. בספארי הם התאחדו והתגלו כזוג מצוין.

בספארי מסבירים, כי יש חשיבות גדולה להצלחת הזיווג משום שבדרך כלל, זוג סיאמנגים נשאר יחדיו לכל החיים ואם אחד מבני הזוג מת הם לא יחליפו אותו באחר. בספארי אף מקווים כי הגור החדש, בינתיים חסר השם, יגדל ויגיע לבגרות.

הסיאמנגים, קופים הנתונים בסכנת הכחדה, חיים בדרום מזרח אסיה ושייכים למשפחת הגיבוניים. אלו קופי אדם חסרי זנב, מונוגמיים וחיים בקבוצות משפחתיות. המשפחה שומרת על הטריטוריה בעזרת קולות.

לחלק מהמינים, כמו המין שבספארי, יש שק גרוני לשם השמעת קולות רמים במיוחד. במינים מסוימים שק הגרון שווה בגודלו לגודל הראש.

הסיאמנגים הם קופים פעילים מאוד שנעים בזריזות מענף לענף בעזרת ידיהם. צורת התקדמות זאת נקראת באנגלית Barchiation. הם יכולים להגיע בשליחת זרוע אחת למרחק של 3 מטרים. על ענפים גדולים שלא ניתן לתפוס ביד או על הרצפה, הם הולכים על שתיים, כשהם עומדים זקופים על רגליהם וידיהם מורמות לשיווי משקל. הגיבונים יכולים לנוד בהתנדנדות על ענפים בידיהם במהירות של עד 56 קמ"ש! וזאת בגובה של כ- 70 מטרים במרומי העצים. בגלל שהסיאמנגים גדולים יותר מגיבונים הם מעט איטיים יותר. בקפיצה אחת מענף לענף הם מסוגלים לעבור מרחק של 9-15 מטרים.

למרות יכולות הלוליינות המדהימות של הגיבונים, קורות להם גם תאונות ונפילות.

הגור נולד ערום, פרט לציצית קטנה על קדקודו. הגור נאחז בפרוות הבטן של אמו מיד לאחר הלידה וממשיך לעשות כן במשך כשלושה עד ארבעה חודשים. כשהגור בערך בן שנה גם האב לוקח חלק בטיפול בו, דבר יוצא דופן בין הפרימטים.
הזכר עושה לגור גרומינג, משחק אתו ולעיתים אף נושא אותו. גם האחים הבוגרים משתתפים בגידול הגור לעיתים.