ז'הן וליאורה, הבן וצוות בית החולים
ז'הן וליאורה, הבן וצוות בית החוליםצילום: רחל דוד, סורוקה

שמונה חודשים לאחר מבצע צוק איתן, נולד בן לז'הן ברמן ולליאורה בן חורין - תושבי היישוב אבשלום בעוטף עזה.

בימים האחרונים של המבצע, פונה ז'הן למרכז הרפואי סורוקה כשהוא סובל מפציעה קשה בעקבות רסיס של פצמ"ר שחדר לאזור בית החזה קרוב לליבו. בשבוע שעבר הם סגרו מעגל, כשבנם השני נולד במרכז סבן למיילדות בסורוקה.

בחודש אוגוסט האחרון, חגג אשד - בנם הבכור של בני הזוג, יום הולדת שלוש בגן הילדים בקיבוץ ניר עוז. דקות לפני שהחלה הפעילות בחצר הגן, החל מטח של כעשרים פצמ"רים ובמשך שתי דקות הירי לא הפסיק. ז'הן החל לפנות את כל הילדים במהירות אל תוך הגן כדי להגן עליהם מהנפילות ומרסיסים.

לאחר שפינה את כל הילדים פנימה לגן, הבחין בליאורה המגוננת בגופה על בנם הקטן במקום לא מספיק מוגן בחדר. מאחר ולא ניתן היה להזיז אותם, הוא גונן עליהם בגופו.

כעבור שניות בודדות, חדר רסיס של פצמ"ר דרך גבו של ז'הן, עבר דרך בית החזה במרחק של סנטימטר בודד מליבו, יצא החוצה כשהוא חולף סנטימטרים בודדים מראשה של ליאורה ונתקע בקיר.

ז'הן, שהרגיש את הפגיעה הקשה, לא איבד את הכרתו והצליח לזחול ולנסות להעריך את רמת הפציעה. חבר קיבוץ שהגיע אליו חסם עם אצבעותיו את הדם הרב שניגר מגבו ואנשי מד"א שהגיעו מייד, פינו אותו במצב קשה מאוד למרכז הרפואי סורוקה.

הוא היה מאושפז כחודשיים בבית החולים, עבר סדרת ניתוחים ומאז הפציעה הוא מגיע לטיפולי פיזיותרפיה בבית החולים.

ד"ר מנחם מצא, סגן מנהל המחלקה לניתוחי לב חזה בסורוקה, סיפר כי "הרסיסים חדרו דרך הצוואר והגב של ז'הן ויצרו חור יציאה גדול מאוד. הרסיסים "פספסו" במרחק קטן מאוד את כלי הדם הגדולים, מה שיכול היה לגרום למותו. הוא עבר סדרת ניתוחים ולאחר מכן החלים. אם הפגיעה הייתה סנטימטר הצידה סביר להניח שהוא לא היה מגיע בחיים לבית החולים".

הפציעה הקשה אירעה בעיצומם של טיפולי פוריות שעברו בני הזוג, ומאחר וז'הן היה מאושפז במצב קשה, היה עליהם להחליט האם להמשיך בטיפולים או לעצור אותם ולחכות ולראות את מהלך ההחלמה של ז'הן.

"היו הרבה שאלות, כמו - האם הוא יהיה מסוגל לתמוך בי במהלך הטיפול? הוא היה מושבת לגמרי, אני הייתי צריכה להגיע כמה פעמים בשבוע לסורוקה והילד שלנו צריך להמשיך לנהל שגרת חיים רגילה. לא ידענו כמה ההורים שלנו יוכלו לתמוך לאורך זמן", סיפרה ליאורה.

בני הזוג החליטו להמשיך בטיפולים ובסמוך לסיום מבצע צוק איתן הרתה ליאורה. בחודשיים האחרונים היא טופלה בשמירת הריון ביחידה להריון בסיכון בסורוקה, ולפני כעשרה ימים - כשמונה חודשים לאחר מבצע צוק איתן ותקופת הריון לא פשוטה, ילדה ליאורה בחודש השביעי את בנם השני, במשקל של 1,700 ק"ג. התינוק עדיין מטופל במחלקת פגים ב' בבית החולים.

פרופ' עפר ארז, מנהל היחידה להריון בסיכון במחלקת נשים ב' בסורוקה, סיפר כי "ליאורה אושפזה בשל סיבוך הריוני נדיר שכלל שילוב בין שליה המכסה חלק מצוואר הרחם וכלי דם עובריים שעברו מעל צוואר הרחם. מצב זה יכול לסכן את חיי העובר כי אם אחד מכלי הדם הללו נפגע, העובר עלול לדמם למוות".

לדבריו, "בשל כך אושפזה ליאורה למעקב ולהשגחה צמודים במחלקתנו החל משבוע 28 ועד ללידה. במהלך האשפוז הממושך, למדנו להכיר את ליאורה וז'הן כזוג אופטימי עם תמיכה משפחתית חמה, אשר התמודד בצורה נפלאה עם כל הכרוך בהמתנה הממושכת ללידה, תוך חשש מתמיד לדימום עוברי שיכול לסכן אותו".

ז'הן ברמן סיפר על ההחלטה שלא לעצור את הטיפולים. "החלטנו שלמרות הקושי באותם ימים נמשיך בתהליך, ולמרות הפציעה הקשה אנחנו בוחרים בחיים ורוצים להתקדם בחיים שלנו. התינוק החדש נותן לנו את הכוח לא לשקוע בשיקום שלי, כי החיים חזקים מהכול. קיבלנו המון כוח מצוות בית החולים, גם בזמן האשפוז שלי במחלקה לניתוחי לב חזה וגם בזמן האשפוז של ליאורה בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה".