מכין מטעני נפץ
מכין מטעני נפץצילום: יוטיוב

במאמץ אחרון מנסה ממשלת קנדה למנוע את שחרורו בערבות של הטרוריסט המורשע עומר ח'דר, המרצה עונש מאסר בכלא באדמונטון.

ג'ון רוס, שופטת בבית המשפט באלברטה, קבעה בשבוע שעבר כי ח'דר זכאי להשתחרר מהכלא בתנאים מגבילים בציינה עומד לזכותו רקורד של אסיר לדוגמה במשך 12.5 שנים.

עומר ח'אדר, כיום בן 28, מרצה עונש של שמונה שנים באדמונטון, לאחר שהועבר לקנדה מכלא גוונטנמו בשנת 2012. הוא נעצר ב-2002 באפגניסטן, הורשע בהריגת חובש אמריקני, בסעיפים הקשורים לטרור ובריגול, ונדון לשמונה שנות מאסר.

משפחת ח'אדר מטורונטו הייתה מעורבת בטרור. אביו היה איש אמונו של אוסאמה בן לאדן, ועומר שהודה בחברות באל-קאעידה, עבר אימונים צבאיים ועסק בהכנת מטעני נפץ עבור הארגון.

העיתון "טורונטו סטאר" מדווח כי הצוות המשפטי מטעם ממשלת קנדה מתעתד לבקש מבית המשפט לעכב את שחרורו של ח'דר עד שיוגש ערעור בעניין זה. אם תידחה הבקשה עשוי ח'דר להשתחרר כבר ביום שלישי בערב (5 במאי), 12 שנים ותשעה חודשים לאחר שנעצר באפגניסטן.

לאחר שחרורו צפו ח'אדר להתגורר בבית עורך הדין שלו דניס אדני, המנהל מאבק ציבורי ומשפטי נגד מדיניות ממשלת קנדה בנושא המאבק בטרור.

הדיון בתנאי שחרורו של ח'אדר יתקיים מחר ועד אז מתכוונת ממשלת קנדה לערער על ההחלטה, בטיעון שהוא עדיין מהווה סיכון ביטחוני.

העיתונאי עזרא לבנט, שכתב ספר על הפרשה, טוען כי התקשורת הקנדית הנוטה לשמאל מסתירה במכוון פרטים חשובים על עומר ח'אדר כדי לנצלו כמכשיר תעמולה נגד הממשלה. לדבריו, ח'אדר לא היה ילד כפי שנטען, אלא רצח את החובש האמריקני שבועות ספורים לפני שמלאו לו 16 שנים, הוא לא היה "חייל" אלא טרוריסט והוא לא גינה מעולם את אל-קאעידה או את אביו שתמך בבן לאדן.

לבנט ציין, כי ח'אדר ביטא עמדות גזעניות וסקסיסטיות בתקופת מאסרו, כאשר כינה סוהרת שחומת עור "פרוצה" ו"שפחה". לדבריו, ח'אדר לא שינה את עורו והוא צפוי להפוך לתועמלן שיפעל נגד הממשלה המבקשת לחזק את ידם של גורמי הביטחון במאבק נגד הטרור