הרב שטרן בנאומו
הרב שטרן בנאומוצילום: אורות ישראל

במכללת אורות ישראל שברחובות התקיים כנס עמדו"ת תחת הכותרת 'כשהיהדות פוגשת מודרנה – יחסה של יהדות לאתגרי העת החדשה'.

בכנס נכחו מאות אנשים וביניהם רבנים, אנשי ציבור, אנשי רוח ואקדמאים רבים. במושב הפתיחה של הכנס נשא דברים רבה הראשי האשכנזי של ירושלים וחבר מועצת הרבנות הראשית, הרב אריה שטרן. הרב דיבר על המפגש בין ההלכה והמסורת היהודית למודרנה וטען כי הקדמה מביאה עימה חידושים רבים המשתלבים בחיינו בצורה אוטומאטית אך היא גם מוסיפה לחיינו לא מעט אתגרים.

חלק מאתגרים אלו, מציין הרב, הם סוגיות שאבות אבותינו לא התעסקו בהם כי בתקופתם הם לא היו קיימים. סוגיות אלו הן רבות ומגוונות כגון: ענייני פונדקאות והלכות כשרות.

הרב הביע התפעלות רבה מהלימוד הנעשה בתחומים ההלכתיים שעלו על השולחן בעקבות המודרנה אך טען שאין די בכך. "עם ישראל הגיע לארץ ישראל, הקים מדינה יהודית ועושה חייל אבל יש דבר שחסר בעם וזה סנהדרין. אנו צריכים להתפלל ל"השיבה שופטינו כבראשונה" ולקירוב לבבות של חכמי כל ישראל. הדבר העיקרי הוא להושיב את חכמי ישראל לקבל החלטות הלכתיות קשות ולהתגבר על מחלוקות הלכתיות בסוגיות של ימנו. לכן אני מברך את מכללת אורות ישראל על בניית הכנס כי הוא עוסק בעניין מהותי וחשוב בשיח של חכמי ישראל".

השופט מנחם קליין, שנשא גם הוא דברים, דיבר על הדילמות והמורכבות שבין עולם המשפט הדמוקרטי לבין המשפט העברי. השופט קליין טען כי יש לרתום את אנשי הדת לעזור למערכת המשפט ולהשיב עטרה ליושנה. "כפי שעם ישראל חוזר לארצו ומחייה את השפה העברית כך יש להחיות את המשפט העברי וליישם אותו".