ההפגנה אמש
ההפגנה אמשצילום: בן קלמר/פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 קובע אלי שטיין, מנכ"ל כפר הנוער הדתי 'הודיות' הסמוך לטבריה, כפר נוער שמחצית מתלמידיו בני העדה האתיופית, כי בסערת המחאה של בני העדה נראה שכל הצדדים טעו, אך עם זאת אין מקום להפוך תופעות זניחות של גזענות לחזות הכול.

"המראות אתמול היו מאוד קשים. לא לזה אנחנו מצפים ולא לזה אנחנו מחנכים. איבוד שליטה ואיבוד פרופורציה לא עושים טוב לאף אחד מהצדדים", אומר שטיין המציין כי בכפר הנוער שלו "חיים כאן ביחד, אוכלוסיה של יוצאי אתיופיה, יוצאי חבר העמים וצברים".

לדבריו הדרך לחיי הרמוניה שכאלה עוברת בחינוך יסודי. "אנחנו מחנכים מהרגע הראשון שאנחנו עם אחד והמוצא לא משנה. אנחנו מהדור שספג בשנות החמישים את עדות המזרח ולמדנו את הטעויות, לפחות בחלק הזה ואין הבדלים אצלנו".

שטיין מספר על מפגש עם מפכ"ל המשטרה לפני ימים אחדים כאשר זה הגיע לכפר לביקור. "נגשה אליו תלמידה שהבחור שהוכה הוא קרוב שלה. הוא הסביר לה שזה מקרה קיצון במשטרת ישראל והוא מטופל בכל חומרתו. השוטר הודח והוא יעבור שימוע". להערכתו של שטיין מדובר בהוכחה נוספת לכך שאירועים מעין אלה הם נדירים ואינם מאפיינים.

כשנשאל אם מתלמידיו שלו הוא שומע על תופעות של גזענות כלפיהם, אומר שטיין כי באופן אישי לא שמע על אירועים שכאלה, אם כי הוא מניח שישנם כאלה, שאם לא כן המחאה לא הייתה יוצאת לאור. "השאלה היא מה המידה, השאלה אם זה יצא מקנה מידה נורמאלי. אין לי מושג לומר. אני שומע מדי פעם על תקלות עם המשטרה. הנוער עושה שטויות ומשלם את המחיר, אבל לא שמעתי על אירועים בגדול. יש פה ושם פרטים קטנים".

שטיין מבהיר כי לטעמו לעובדת היות הכפר בהנהגתו כפר נוער דתי אין קשר לתוצאות המניבות הרמוניה בין עולים לצברים ובין עולים לבין עצמם. "ערכים לא נמדדים בדת. ערכים הם ערכים לכולנו ואנחנו כפר מחנך והדת היא רק תוספת. ערכים הם אבני יסוד של אומה".

מאחר ובכפר שלו משולבים בני העדה האתיופית כמו גם בני עדות אחרות נשאל שטיין אם הוא מאבחן שינוי ביחס ובאופן הקליטה של עולים מאתיופיה לעומת זו של יוצאי חבר העמים. "אני פסול לעדות כי אני חי איתם מאז מבצע משה", הוא אומר ומציין כי הוא עצמו "מאוד מעורה בחיים שלהם. הבוגרים שלנו הגיעו לכל מקום אפשרי. יכול להיות שיש ילדים שנפגעו בדרך. בכל מקום יש סטיות אבל אסור להוציא אותם מפרופורציה, אסור לעשות מהדברים הללו משהו מרכזי וכוללני. אני לא חושב שיש אפליה כוללנית. עברנו את התקופה הזו".

עוד הוא מזכיר בדבריו כי לבני העדה האתיופית "יש להם הטבות שונות וזה מגיע להם. מישהו מדבר על זה? מישהו קבע שזה מגיע להם כדי לישר קו, וזה בסדר".

ובכל זאת, מניין מגיעה הזעקה הגדולה כפי שהיא נשמעה אתמול בכיכר רבין וברחבי הארץ? שטיין מנסה למצוא את הפתרון במוקדים ספציפיים. "יכול להיות שזה קיים בשכונות מצוקה שבהן מקבץ גדול של בני העדה האתיופית ושם צריך לטפל באופן נקודתי, אבל לא להפוך למשהו כלל עולמי. הרי יש בעדה אנשים מהאקדמיה, מהצבא ומהמשטרה ובכל מקום אפשרי. זה לא משהו כוללני. באותם מקומות שהמדינה נכשלה היא צריכה לטפל בזה".

"טוב שהקול הזה יצא להאיר לנו משהו שהוא מחוץ לפנס וכך אנחנו יכולים לטפל בדברים", הוא אומר ומוסיף כי בני העדה האתיופית "טעו כשהפכו את ההפגנה שלהם לאלימה, ובכך לצערי הפסידו כמה קולות. אלימות לא משודרת טוב בשום מקום". לטענת המפגינים לפיה לא הם שפתחו באלימות אלא דווקא השוטרים, הוא משיב בזהירות וקובע כי יש לבדוק את הנתונים שלו עצמו אין אותם, ולו, כמי שאוהב גם את העולים וגם את המשטרה, אין יכולת להכריע בסוגיה.