הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיוצילום: פלאש 90

במאמר שיתפרסם בשנתון תחומין ל"ה היוצא לאור בימים אלו ע"י מכון צומת, כותב הרב סתיו, רבה של שוהם ויו"ר רבני צוהר כי "בקהילות מסוימות אין עניין להנהיג מנהג זה של ענידת הטבעת כיוון שאינו נחוץ.

אבל בקרב אלו ההולכים לעבוד וללמוד במקומות מעורבים לגברים ולנשים ראוי ונכון להנהיג שיענדו את הטבעת על אצבעם כדי להזכיר להם ולסביבתם את מחויבותם לנשותיהם, ולמנוע אי-הבנות ואי-נעימויות".

הוא מוסיף כי וודאי שאם האישה עצמה מבקשת זאת, ראוי שהבעל ייענה לבקשתה בשמחה ובחפץ לב.

בציבור הדתי ובציבור החרדי רבים מתנגדים לכך שלגברים תהיה טבעת נישואין בין השאר כי מדובר במנהג המיוחד לנשים. וכן כי יש הטוענים שמדובר בהעתקה ממנהגים של נכרים. במאמרו טוען הרב סתיו כי יש הטוענים ששורשי המנהג להעניק טבעת לחתן מצויים דווקא במנהג יהודי שנוצר בקהילות מסוימות בגרמניה של המאה ה-19 ואותו אימצו נוצרים. הוא מבהיר, על פי הרמ"א, כי גם אם מדובר במנהג שאינו יהודי כאשר גויים נוהגים במנהג שיש בו טעם ותועלת, אין מניעה לאמץ מנהג זה. יצויין כי הרב משה פיינשטין, מגדולי הפוסקים לא מחה בידי גברים ששמו טבעת נישואין אך כתב שהדבר "מכוער ליראי ה'."

הרב סתיו מוסיף כי כיום רבנים רבים מאפשרים לכלה להעניק טבעת לחתן לאחר שבע ברכות הנישואין, כאשר הרב מבהיר לבני הזוג ולקהל כי מתנה זו איננה חלק מן הטקס ההלכתי, אלא חלק מבניין מערכת היחסים בין בני הזוג לאחר נישואיהם. לדבריו היהדות מבדילה בין רווקים לנשואים לא רק אצל נשים. הרחבת המנהג לגברים היא תוצאה כמעט הכרחית של חרם דרבנו גרשום האוסר על נשיאת שתי נשים, וסימן ההיכר לנישואין היא הטבעת שיש בה כדי להעמיד את נישואיו של הגבר לנגד עיניו כל עת.

הרב סתיו מצטט את הרב מאיר מאזוז הסבור כי יש במנהג זה, של טבעת נישואין לגברים, טעם וסברה "על דרך שימני כחותם על לבך כחותם על זרועך, ושלא יתן דעתו באשה אחרת". הוא גם העיד שאביו עשה לו טבעת ביום חתונתו.

המאמר מתפרסם בכרך החדש , הל"ה, של השנתון ההלכתי העכשווי "תחומין" (500 עמ') היוצא לאור ע"י מכון צומת שבאלון שבות זה 35 שנה. סידרה זו מהווה במה מרכזית למחקרים ולבירורי הלכה בסוגיות הנולדות מהמפגש בין אורח החיים היהודי ובין הקידמה הטכנולוגית וארחות החיים המודרניים. בשנתון באות לידי ביטוי סוגיות חברה , משפחה, גיור, אישות ומשפחה, חברה ושלטון, משפט, שבת, רפואה, משק וכלכלה ועוד.