גם בל"ג בעומר אין חופש מהורות

הילדים לוחצים לעצמאות מוחלטת בליל ל"ג בעומר. ההורים דואגים אבל לא פעם נכנעים כי "לכולם מותר". מה עושים? הרב יונה גודמן מייעץ.

שמעון כהן , י"ז באייר תשע"ה

זהירות במדורות...
זהירות במדורות...
פלאש 90

הרב יונה גודמן, המנהל החינוכי של רשת ישיבות ואולפנות בני-עקיבא, קורא להורים להפגין מעורבות ואחריות גם ובעיקר לקראת ובמהלך ליל ל"ג בעומר.

"בל"ג בעומר יש חופש מבית הספר אבל אין חופש מהורות", אומר הרב גודמן המגדיר ככניעה, לא פחות, את הסכמתם של הורים לתכתיב המושמע על ידי ילדיהם בנוסח 'אבל לכולם מותר' או 'כולם נשארים עד הבוקר' וכו'. לדבריו יש להבהיר לילד כי גם אם לכולם מותר הרי שלו יש מגבלת שעה על פי ההסכמות ועל פי הגילאים, אם אחת, שתיים או שלוש בלילה.

"אני רואה ילדים מכיתה ד'-ה'- ו' מתייצבים בשמונה בערב במדורה. כמה זמן תהיה שם פעילות ערכית סבירה? הרי הם שם שמונה שעות לפחות... חובתנו לדבר איתם לפני. אנחנו הרי רוצים להיזכר ברשב"י ובתורתו, ברבי עקיבא הלומד תורה לאור המדורה ובבר כוכבא וגבורתו, וברור לי שברוב המקרים מה שהילדים עושים שם רחוק מכך ולכן תפקידנו לדבר איתם מראש על מה שאנחנו מצפים מהם ומה ביכולתם לעשות כדי לשדרג את המדורה. לא רק לאיים אלא לאתגר, בואו תראו איך יוצקים תוכן למדורה".

לזאת מוסיף ומדגיש הרב גודמן כי יש גם לא להתבייש ולהציב גבולות, כלשונו. הפן השלישי שעליו ממליץ הרב גודמן הוא הגעה פיזית של ההורים למדורות למרות שאולי נוח יותר להישאר בבית ולהנות מכמה שעות של שקט, "לתת קפיצה למדורה, להגיד שלום ומה נשמע. אני קורא לזה 'דמות דיוקנו של אביו' שלא ייראה לו בחלום אלא בפועל, במדורה". ומה לגבי הטענות 'פידחת אותי' שישמעו אחר כך? הרב גודמן מתייחס בביטול "אז אמר...".

את רעיון הביקור במדורת הנוער לוקח הרב גודמן מהנוהג שבפשט בשנים האחרונות בסניפי בני עקיבא, כאשר הורים מגיעים בלילה שלפני שבת הארגון אל הסניף כשבאמתחתם צ'ופר כזה או אחר לבן או הבת העמלים בהכנות, ותוך כדי הם גם מזכירים את נוכחותם בחיי הילד... "צריך להעתיק את הנוהג הזה גם לל"ג בעומר. להגיע ולבקר.

''לא כביקורת אלא מתוך אהבה ורצון לראות מה עושים. אני מדבר גם על גיל תיכון. אין כאן שטח סטרילי מנוכחות הורים. עצם הקפיצה יחד עם ההכנות לפני תזכיר לכולנו שאין פטור חינוכי, לא רק משטויות של בני הנוער עצמם אלא גם מהיכולת של הבן או הבת לעמוד מול לחץ חברתי ולא להיגרר אחרי קבוצה שמגיעה עם מוסיקה רועשת ומנסה להכתיב אווירה אחרת".

לזאת מוסיף הרב גודמן ומזכיר גם את נושא נטילת הידיים, ברכת המזון, כשרות המזון וכיוצא באלה, שגם הקפדה עליהם היא חלק מהאיתגור של בני הנוער במדורת ל"ג בעומר. עוד הוא מציין גם את היחס לשונה ולאחר, האם השונה מקבל יחס טוב מחבריו או שעסוקים בהרצת דאחקות וקטילות במשך כל הלילה במקום להפנים את חשיבות הלילה כליל סיומה של תקופת אבלות שנקבעה מאחר ולא נהגו כבוד זה בזה.

"אנחנו רוצים להרגיל אותם לקחת אחריות על עצמם בזמן הפנאי. בעוד שבוע יהיה יום ירושלים וחלקם יעלו לבדם בירושלים – איך יתנהגו? מה יעשו בסמטאות העיר העתיקה? לשם כך מקיימים דיון על מה שהיה בשנה שעברה ומה נרצה לתקן בשנה הזו ואיך היינו רוצים לראות את הסניף שלנו.

''שבוע אחרי זה יש שבועות והם יהיו ערים לילה שלם, לא תמיד ליד האבא בבית הכנסת (אם הוא ער...). אלו דוגמאות שמכינות אותנו לחופש הגדול. אנחנו לא מתעלמים מרגעי העצמאות שיש לילדים ואי אפשר להחליף אותם אבל אין לנו פטור מלהכין לפני ולבקר תוך כדי ולקחת אחריות כבסיס לקראת העתיד".

בדבריו מסכים הרב גודמן שקיים צורך בהכנת ההורים, או לפחות מרביתם, למפגשי השיח והדיון הללו עם ילדיהם, על מנת שמפגשים אלו יהיו אפקטיביים. "חלקנו איבדו את הטאצ' איך אפשר לכוון בצורה עדינה, איך מקיימים דיאלוג על מה שיהיה בלי להיכנע ל'אבל לכולם מותר'".

הרב גודמן גם מסכים לקביעה לפיה טענת ה'לכולם מותר' נשמעת במקביל בכל בית ולשם כך, הוא אומר, נכון וראוי ליצור קשר טלפוני עם ההורים של בני השכבה על מנת לתאם עמדות. בכך יהיה גם יותר קל להורה עצמו מול הלחצים המופעלים עליו אבל גם קל יותר לילד לעזוב את המקום בשעה שנקבעה לו מאחר והוא אינו עושה זאת לבדו אלא עם עוד שמונה או תשעה מחבריו.

הרב גודמן קורא גם שלא להסתפק באותה הודעה שמגיעה מהסניף על השעה בא תכבנה המדורות. לדבריו ההורים עוברים על הפתק ומתעלמים ממנו או מעדיפים לקבל את הבטחות הבן או הבת לפיהן אחרי אחת הם עצמם יהיו האחראים, אך מי שיבקר במקום יגלה בשעה שתיים את הקפיצות מעל המדורה, את הנפצים המושלכים אל האש ואת מלחמות המים.

"מול כל אלה תפקידי להעצים את כוחותיו הילד שלי, מתוך אמון בכוחותיו, לאתגר אותו לגלות מנהיגות בל"ג בעומר, יום ירושלים, בחופש הגדול ובחיים בכלל. שיבין שאם הוא בוגר כפי שהוא טוען אז קדימה, בוא ותרים כאן מדורה כפי שהרבה זמן לא הייתה".