אימונים לוחמים צה"ל חיילים פלס"ר 401
אימונים לוחמים צה"ל חיילים פלס"ר 401צילום: דובר צה''ל

את הגיבוש לפלס"ר 401, המתקיים בטירונות חיל השריון, עוברים רק לוחמים בודדים מדי מחזור גיוס.

עם זאת, ההשפעה הממשית שלהם בשדה הקרב עולה בהרבה על זו של פלוגת חי"ר ממוצעת. כוחה של היחידה בשטח לא מגיע, ברובו, מרובי האם-16 שברשותם, אלא מיכולתם להכווין במהירות כמעט כל כוח אש בשטח האויב – ממסוק קרב, דרך ארטילריה ועד ספינות טילים – לעבר מטרות בשדה הקרב. בחודש שעבר קיימה היחידה לראשונה שבוע הכשרה ייעודי ללחימה ברצועת עזה, בעקבות מבצע "צוק איתן".

"אנחנו מבינים שעזה היא זירת לחימה שנחזור אליה בוודאות", מסביר מפקד היחידה, רס"ן יואב אמיר, בראיון ראשון בתפקיד. "הרעיון הוא להעניק ללוחמים את ההבנה של הלחימה ברצועה כבר בהכשרה, ולא תוך כדי תנועה".

בשבוע אינטנסיבי שהתקיים במרכז לאימוני לוחמה אורבאנית בצאלים, תרגלו הלוחמים כניסה לשטח הבנוי, תצפיות וסיורים, והכוונת כוחות אש לעבר מטרות אויב – כולן משימות שלוחמי היחידה הוותיקים מכירים מקרוב מהלחימה ברצועה במסגרת מבצע "צוק איתן". "התרחיש שהלוחמים מתרגלים כאן דומה לאירוע שקרה לאחת היחידות המיוחדות בזמן המבצע", מסביר מפקד פלגת ההכשרות של היחידה, סגן מתן גדליהו.

"הלוחמים שוהים בשטח ומקבלים משימה לפשוט על מתחם שיש בו חשד למנהרה, וכשהם מגיעים לנקודה, הבית מתגלה ממולכד ומתמוטט על הכוח, והם צריכים להתמודד עם ירי של מחבל לעברם במקביל לפינוי פצועים מחוץ לשטח הרצועה. אנחנו בונים את היכולת המבצעית שלהם למערכה הבאה בעזה", הוא מפרט.

"העבודה שלנו ב'צוק איתן' התחילה עוד לפני הכניסה הקרקעית", מספר סמל תומר שיינפלד, לוחם ביחידה. "בסוף מבצע 'שובו אחים' כבר הורידו צוות של היחידה קרוב לעזה, ומשם עשינו תצפית ואספנו מודיעין. בדיעבד הרבה מהזיהויים שלנו היו מאוד אפקטיביים ללחימה הקרקעית". כשנכנסו החטיבות הלוחמות לרצועת עזה, היה הפלס"ר מהכוחות הקדמיים ביותר ברצועה, ומשם פעלו בשיתוף פעולה עם מגוון כוחות.

"אצלנו אפילו ללוחם הכי פשוט יש את היכולת של תיאום עם מסוקי קרב, טילי גיל, ארטילריה ואש של חיל הים – עבודה שברוב הגדודים שמורה לקצינים", מפרט סמל שיינפלד. "בפועל היינו העיניים של החטיבה לפני הכניסה, והכוח שמלווה ומאבטח אותה בזמן השלב הקרקעי".

מפקד היחידה הנוכחי, רס"ן יואב אמיר, הוא מפקד היחידה השני שהעביר את שירותו הצבאי בין הטנקים של חיל השריון, לאחר שורה ארוכה של חי"רניקים שפיקדו על היחידה. "בסופו של דבר המשימה שלנו היא להוביל טנקים לתוך הלחימה – כשאתה שם מפקד שריונר הוא יודע מה הטנקים צריכים", הוא מסביר.

בעת מבצע "צוק איתן" היה סגן מפקד גדוד "הבוקעים" של חטיבה 401. לתפקידו כמפקד הפלס"ר הוא נכנס לפני חודשים בודדים. "מאז שנכנסתי לתפקיד עברנו להיות תחת פיקוד ישיר של מפקד החטיבה ולא של אחד המג"דים. אנחנו משתדלים שיסתכלו עלינו כמו גדוד קטן ולא כמו פלוגה גדולה".