שוטרים בקופנהגן
שוטרים בקופנהגןצילום: רויטרס

שוב מעשי חבלה על רקע אנטישמי בקופנהאגן. ביום שישי בבוקר התגלו ארבעה אוטובוסים שרופים בעיר הבירה הדנית, כאשר אוטובוס נוסף התגלה כאשר עליו כתובות כנגד ישראל.

האוטובוסים השרופים התגלו כשבוע לאחר שרשות התחבורה העירונית הורתה להסיר פוסטרים שהופיעו על האוטובוסים כחלק מקמפיין של ארגון הידידות הדני-פלסטיני בדנמרק, שקראו להחרים מוצרים ישראליים. הפוסטרים הציגו שתי נשים פלסטיניות ולצידם כיתוב "המצפון שלנו נקי! אנו לא קונות מוצרים מההתנחלויות הישראליות ולא תומכות בתעשיית ההתנחלות". רשת התחבורה העירונית בקופנהאגן הורתה להיר את הפוסטרים מהאוטובוסים בטענה כי מדובר ב"הסתה לא הכרחית", ודובר רשות התחבורה מסר כי "התקבלו מעל למאה פניות מחאה על הקמפיין והפוסטרים, ולכן החלטנו להסיר אותם".

במשטרת קופנהאגן חושדים כי שריפת האוטובוסים וכתובות הגנאי האנטישמיות בוצעו כנקמה על ההחלטה להסיר את הפוסטרים של ארגון הידינות הדני-פלסטיני. "יכול להיות שישנו מניע פוליטי מאחורי המעשה. אנו בודקים את האפשרות הזו, אבל כרגע אנו לא יכולים לקשור את המעשה לשום מניע" אמר יינס מולר-ינסן, דובר משטרת קופנהאגן.

הארגון הפסלטיני העונד מאחורי הקמפיין להחרמת מוצרים ישראלים גינה את שריפת האוטובוסים וכתובות הגנאי נגד ישראל וטען כי חברי הארגון אינם קשורים למעשה. פתחי אל עבד, ראש ארגון הידידות הדני-פלסטיני, העומד מאחורי הקמפיין שהוסר, אמר כי "אני מקווה כי לא מדובר באדם עם רקע פלסטיני, העומד מאחורי המעשה הזה. זה מעשה פלילי, וכך צריך להתייחס אליו. מטרת הקמפיין שלנו היתה לעודד את אזרחי דנמרק לפעול למען זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית".