לכל אדם, לא משנה מה שורשיו, יש אפשרות לבחור בטוב.
לכל אדם, לא משנה מה שורשיו, יש אפשרות לבחור בטוב.Thinkstock

אנדרטה לזכר חסידי אומות העולם הפולנים שהצילו יהודים בזמן השואה עומדת במרכז סערה בפולין בחודשים האחרונים.

לאחרונה שלחה קבוצה של בני דור שני לניצולי שואה מכתב מחאה לראשי וועדה שהיתה אמורה לבחור את העיצוב לאנדרטה שאמורה היתה להיות מוצבת במרכז הגטו היהודי לשעבר, סמוך למוזיאון החדש לתולדות יהדות פולין שנפתח במקום לפני מספר חודשים.

האנדרטה היא יוזמה של זיגמונד רולאט, איש עסקים ופילנתרפו יהודי-אמריקאי ממוצא פולני, שהודיע לפני מספר חודשים על הקמת קרן מיוחדת בשם "קרן זכרון ועתיד" שתהיה אחראית על הפרוייקט. רולאט גם הכריז על פתיחת תחרות לעיצוב האנדרטה, ובתוך מספר שבועות התקבלו לא פחות מ 130 הצעות מצד אדריכלים מכל רחבי העולם.

אלא שהכוונה להציב את האנדרטה במרכז הגטו היהודי לשעבר עוררה את זעמם של בני משפחות ניצולי השואה, וכן של ראשי הקהילה היהודית בוורשה וארגונים יהודיים בעולם שפתחו במחאה כנגד התוכנית.

לטענת בני משפחותיהם של ניצולי השואה, הצבת האנדרטה במרכז הגטו לשעבר תחלל את זכרם של ניצולי השואה ותהפוך את המקום לסמל לגבורתם של הפולנים.

במכתב המחאה אותו הם שלחו לחברי הוועדה לבחירת האנדרטה ואפילו לנשיא פולין, כתבו בני המשפחות כי "האנדרטה המוצעת, אם תקום, תעמוד על קרקע ספוגת דם ובה השרידים של מאות אלפי יהודים שמתו במקום הזה מרעב ומחלות, ומשם הם נלקחו בדרכם האחרונה אל תאי הגזים בטרבלינקה.

''בגלל המשמעות הייחודית של המקום הזה בליבם ומוחם של יהודים, הצבת אנדרטה במקום חייבת להיות בהתייעצות עם כל חברי הקהילות היהודיות בעולם המתנגדות למיקום המוצע של האנדרטה. התעלמות מקולות אלו תגרום לחילול כבוד המתים ותהפוך את חסידי אומות העולם למוקד של מחלוקת ואנטגוניזם".

הם גם הקימו דף פייסבוק בשם "האם האנדרטה לזכר חסידי אומות העולם צריכה לעמוד גטו ורשה לשעבר?" ולטענתם כבר השיגו אלפי תומכים במאבקם.

מנהל המוזיאון לתולדות יהדות פולין, דריוש סטולה, אמר כי הוא מבין את הרגישות אך תומך בהקמת האנדרטה והצבתה סמוך למוזיאון.

"אני מבין ומכבד את אלו המתנגדים לאנדרטה, ואם זו תתוכנן באופן לא נכון היא עלול להטעות את הציבור בנוגע להיקף האופי והצלת היהודים בזמן השואה. עם זאת, אני סבור שצריכה להיות אנדרטה כזו בורשה. אני מבין ומכבד את אלו המתנגדים לאנדרטה, ואם זו תתוכנן באופן לא נכון היא עלול להטעות את הציבור בנוגע להיקף האופי והצלת היהודים בזמן השואה. עם זאת, אני סבור שצריכה להיות אנדרטה כזו בורשה. אסור שהיא תאפיל על האנדרטה לזכר גיבורי וקדושי הגטו, אבל בהחלט יש מקום להציב כאן אנדרטה לזכר חסידי אומות העולם הפולנים שהצילו יהודים בשואה" אמר סטולה.

לאחרונה הודיע רולאט, יוזם הפרוייקט, כי החליט לדחות את ההצעה שנבחרה ע"י חברי הועדה בטענה כי הפרוייקט המקורי שנבחר בחודש ינואר האחרון, שונה ע"י מתכנני הפרוייקט בחודשים האחרונים ואינו דומה להצעה המקורית שנבחרה, המציגה אנדרטה בדמות אלפי עצים השולחים ענפים למקומות שונים.