שקד בפגישה עם השר הרומני
שקד בפגישה עם השר הרומניצילום: דוברות הכנסת

שרת המשפטים המיועדת, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), נפגשה היום (שלישי) בלשכתה בכנסת עם שר המשפטים של רומניה, רוברט קזנצ'וק.

במהלך הפגישה, שהתנהלה באווירה נינוחה ומחוייכת, התעניינה ח"כ שקד באופן בחירת השופטים ברומניה וביחסים בין הפרלמנט לבית המשפט העליון במדינה.

השר קזנצ'וק סיפר כי ועדה מקצועית מיוחדת, שאינה כוללת פוליטיקאים, היא שממנה את שופטי בית המשפט העליון ברומניה, על פי קריטריונים של השכלה, ותק ונסיון. עם זאת ציין השר הרומני, כי פוליטיקאים ממנים את השופטים בבית המשפט לחוקה במדינה.

לשאלת ח"כ שקד האם רשאי בית המשפט העליון ברומניה לבטל חוקי פרלמנט צחק השר קזנצ'וק ואמר: "לא, בית המשפט העליון רשאי רק להמליץ, אולם בחלק מהמקרים מחוייב הפרלמנט לקבל את המלצתו".

ח"כ שקד אמרה בפגישה, כי "אצלנו, בניגוד אליכם ולמדינות אחרות, אין בית משפט חוקתי, אלא בית משפט עליון בלבד. אנחנו גאים בבית המשפט העליון שלנו, הוא מהמובילים בעולם ושופטיו מצויינים. כרגע ניטש ויכוח בין המצדדים באסכולה הקונסרבטיבית לזו האקטיביסטית, בכל הקשור להתערבות בית המשפט העליון בהחלטות הכנסת. כשרת משפטים וראשת הוועדה למינויי שופטים, אעדיף את הגישה הקונסרבטיבית".

במהלך הפגישה דנו השניים גם ביחסים בין המדינות. השר הרומני ציין כי יחסי ישראל-רומניה מצויינים וכי יש קשר חם בין שני ראשי הממשלות. לשאלת ח"כ שקד בנוגע לעמדת רומניה לגבי ההסכם עם איראן, השיב השר: "אנחנו חלק מהאיחוד האירופי ומחוייבים להחלטותיו. צריך לשמור על איזון". שקד אמרה: "ישראל מודאגת מאוד מהסרת הסנקציות".

בסיום הפגישה הזמין קזנצ'וק את שקד לבקר ברומניה ולהדק את קשרי העבודה בין שתי המדינות, ואף העניק לה שי ליום הולדתה שחל השבוע: אלבום מיוחד ובו בולים מקוריים מההיסטוריה הרומנית. שקד, שסיפרה במהלך הפגישה על משפחתה שעלתה מרומניה, התרגשה מהמחווה והודתה לשר.