הרב דוד לאו
הרב דוד לאוצילום: גרשון אלינסון

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, סרב לבקשת הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, לשכור עורך דין חיצוני שיציג את עמדת הרבנות בעתירה לבג"ץ שדורשת לאפשר לבעלי עסקים להציג עצמם ככשרים גם בלי תעודה מהרבנות הראשית.

נזכיר כי בשבוע שעבר הכריע וינשטיין כי בעלי עסק יוכלו להציג תעודות כשרות אף ללא השגחת הרבנות הראשית. קביעה זו תאפשר לכל מיזמי הכשרות האלטרנטיבית לפעול "בהכשר הפרקליטות". הרב לאו הזהיר אז כי החלטתו של וינשטיין עשויה להוביל להטעיה חמורה של שומרי הכשרות וביקש כאמור לשכור שירותיו של עורך דין פרטי.

במכתב התשובה של וינשטיין שנשלח לרב לאו והגיע לידי ערוץ 7, נאמר כי "כידוע יש מדינת ישראל אחת, וממשלה אחת, ויועץ משפטי לממשלה אחד, ופרקליטות מדינה אחת שמייצגים את כל גופי המדינה".

"כשמובאת עמדה לפני בית המשפט זה עליה להיות עמדה המייצגת מדיניות ממשלתית אחת, ולא חלילה של לטיפונדיות ואחוזות פיאודליות כאלו ואחרות. מדינה אחת, מדיניות אחת", הוסיף וינשטיין. "תפקידם של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה הפועלות בכפיפות לו בהקשר המשפטי הוא האינטגרציה, כך שבית המשפט לא ישמע מנגינות מתוים שונים, משל היו אלה 'שטיבלך' של נוסחים שונים.

"תזמורת אחת היא ומנצח לה אחד, במישור הכולל – הממשלה, שבמקרה של חילוקי דעות על ראש הממשלה להביא את הדברים לדיון ולהכריעה בה, ובמישור המשפטי – היועץ המשפטי לממשלה", הדגיש וינשטיין.

היועמ"ש ציין לסיום כי "יחד עם זאת, ככל שבית המשפט יבקש לדעת מהי עמדת הרבנות הראשית, באת כוח המדינה תביא עמדה זו בפני בית המשפט, כפי שהובאה על ידכם בישיבות ובמסמכים מטעמכם".

ברבנות הראשית התאכזבו מהחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה ובוחנים כעת כיצד ניתן יהיה להביא את עמדתם בפני בג"ץ.