בימים אלה מתרחשת היסטוריה קטנה בישראל, כאשר אל תפקיד סגן שר הביטחון צפוי להיכנס בעוד זמן קצר רב בישראל – הרב אלי בן דהן עמו שוחחנו על התפקיד וההיערכות אליו כמו גם על העבודה הקואליציונית הצפויה למפלגתו בממשלת נתניהו הרביעית.

בראשית הדברים מספר הרב בן דהן כי לתפקיד הוא נכנס "בדחילו ורחימו", כלשונו. "זה תפקיד מאוד בעל אחריות ואני לוקח אותו במלוא הרצינות. אני לומד את תחומי האחריות במשרד. לומד את המושגים השונים כמו המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים ועוד. אלו מושגים שהכרתי עד כה אבל צריך להעמיק, ללמוד בסבלנות ולהכיר".

הרב בן דהן מציין כי על פי ההסכם הקואליציוני הוא צפוי להיות הממונה על המנהל האזרחי, ובהתאם הוא מתוודע בימים אלה למשמעויותיה של האחריות הזו. "זה תחום רחב מאוד ואני מאמין שבהתייעצות עם השר, שהוא מקור הסמכות, אקבל את התחומים שבהם הוא ירצה שאפעל. אני לא מתכוון להזיז אוגדות וחטיבות ממקום למקום...", אומר הרב בן דהן בחיוך ומזכיר את עברו הצבאי האישי: "לא כולם יודעים, אבל אני רב סרן במילואים. הייתי בתרגילי אוגדה והייתי בלב החמ"לים של האוגדה ומכיר את הדברים, גם אם לא ברמות הגבוהות ביותר".

עוד הוא מוסיף ומעיר כי משרד הביטחון הוא משרד גדול ותחומי האחריות בו רבים, ולהערכתו ככל שייווצר אמון מלא יותר בינו לבין שר הביטחון יעביר לו השר יעלון תחומי אחריות נוספים שיקלו עליו להתמקד במשימות העל של המשרד.

בהמשך הדברים התייחס הרב בן דהן לשאלת היכולת לעבודה משותפת של ראש הממשלה עם 'הבית היהודי' לאחר תקופה קשה של מו"מ מתיש ורווי האשמות הדדיות. נזכיר כי פרשנים מקצינים וטוענים בימים האחרונים כי נתניהו לא יהסס לתקוע מקלות בגלגלי עבודתם של שרי 'הבית היהודי' על מנת להכשיל אותם במעין נקמה פוליטית על ימי המו"מ הקשים ועל מנת לחזק את כוחו הפוליטי של הליכוד בקרב הציונות הדתית.

הרב בן דהן שולל את הפרשנות הזו ואומר כי לטעמו "הפרשנים בעניין הזה טועים, כי אם השר בנט יכשל חלילה במשרד החינוך זה ייחשב לכישלון של ראש הממשלה. ראש הממשלה מתגאה ויתגאה בעתיד בכך ששריו שירתו את עם ישראל בצורה הטובה ביותר. תמיד הוא בראש הפירמידה וככל שהשרים יצליחו זו תהיה הצלחה שלו", הוא פותח ואומר, ובאשר לעבודה המשותפת הצפויה הוא נשמע דווקא מלא בתקוות לעתיד טוב.

"יש דבר שהתפעלתי ממנו מאוד בכנסת – שמים את כל התחומים האישיים בצד. ניתן לראות ח"כ מתפלמס וצועק מעל הדוכן על ח"כ אחר, אבל כשהוא יורד מהדוכן הוא מתחבק איתו. למדתי שגם כאשר יש ויכוחים, הדברים נותרים ברמה העניינית ולא האישית".

לדבריו "יש שיתופי פעולה, קל וחומר עם 'הליכוד', שאנחנו מפלגה קרובה להם בתחומים רבים והרבה מצביעים שלנו עברו אליהם".

ומה באשר לעבודה הקואליציונית המשותפת עם סיעת ש"ס שכלפיה נאמרו אמירות לא פשוטות מכיוון 'הבית היהודי'? גם כאן הרב בן דהן משוכנע שעבודה משותפת תהיה ואף תזכה להצלחה רבה. הוא מזכיר כי אמירות קשות נאמרו משני הכיוונים בתקופה האחרונה.

"אמרנו אמירות לא קלות ונאמרו עלינו אמירות לא קלות. פסלו אותי באופן אישי ואמרו 'רק לא בן דהן', אבל צריך להסתכל קדימה, לראות מה טובתו של עם ישראל ולקדם את שירותי הדת בעם ישראל, להפוך את שירותי הדת לקרובים יותר לעם. זו משימתנו – לקרב את העם לענייני הדת".

באופן מעשי, מוסיף הרב בן דהן ומציין כי להערכתו הצדדים יידעו לשתף פעולה ולמרות העברת משרד הדתות במלואו לידי ש"ס יש די בלמים ואיזונים שימנעו פגיעה במהפכת שירותי הדת והנגשת שירותי הדת לכלל האוכלוסייה. "ע"פ ההסכם הקואליציוני תוקם ועדת הסדרה משולבת לליכוד, לש"ס ולבית היהודי, והועדה הזו תקבע דרכים לשיתוף פעולה בכל מה שיש בו לשתי המפלגות רצונות ורצונות מנוגדים. זו ועדה שתלווה את העבודה השוטפת של הממשלה", הוא אומר ומיד מוסיף בביטחון כי ככל שהעבודה המשותפת תתקיים "נגלה שחילוקי הדעות לא גדולים כל כך וניתן להתקדם".

לקראת תום הדברים נשאל הרב בן דהן אם הוא רואה בעצמו כתובת כסגן שר ביטחון עבור אותם חיילים שומרי מצוות שנתקלו בקשיים מול המערכת הצבאית, בין אם מדובר בפקודות בעייתיות ובין אם מדובר במפקדים שמצאו לנכון להקשות עליהם.

הרב בן דהן מציין כי הוא עצמו אינו מכיר את המקרים הספציפיים, אך אם יגיעו מקרים שכאלה לשולחנו הוא אכן ישתדל לסייע. "אני מאמין שאין מגמה לפגוע בחיילים הדתיים. כיוון שכולם רוצים שכולם ישרתו בצבא, גם שומרי המצוות שמתברר שהם החיילים הטובים ביותר, אני בטוח שיחד עם המערכת כולה נוכל להביא ליישור אי ההבנות ולטיפול ותיקון של תקלות ועוולות שצצות מדי פעם".