כריכת הספר
כריכת הספרצילום: ערוץ 7

ספר של משרד החינוך, "ילקוט מנהגים", על מנהגיהם של שבטי ישראל, קובע כי הקשר בין יוצאי אתיופיה ליהדות הינו אגדה ומביא דעה נוספת לפיה יהודי אתיופיה הם בכלל ערבים שהתגיירו.

הספר שהגיע לידי ערוץ 7 הודפס לראשונה ב-1996.  

בפרק על יהדות אתיופיה נכתב בהקדמה, "חלוקת הדעות באשר למוצאה של עדה מופלאה זו - בשל היעדר ממצאים ברורים והוכחות חותכות שיעידו בעליל על מוצאם האתני . הקשר בין יהדות אתיופיה מבוסס על אגדה שמתקשרת לביקורה של מלכת שבא בתקופת המלך שלמה".

בהמשך נכתב בספר כי ישנן דעות רבות לגבי מוצאם של עולי אתיופיה. "אנתרופולוגים סבורים, כי יהודי אתיופיה הינם מצאצאי שבט האגאו שהתגיירו. אלה ערבים מתימן שסחרו עם יהודים, למדו את אמונתם וקיבלו עליהם עול ומצוות".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי ''נושא העלייה של יהודים מאתיופיה נמצא בתוכנית הלימודים של היסטוריה בחטיבה העליונה (בפרק – גלי העלייה למדינת ישראל בשלושים השנים האחרונות). כמו כן השנה הוצע לבתי-ספר להשתתף בפרויקטים ייחודיים שבמרכזם קהילת יוצאי אתיופיה. יצוין שהייתה היענות רבה לכך מצד מנהלי בתי-ספר''.

במשרד החינוך מציינים כי הספר הוצא מתוכנית הלימודים ומזכירים כי לפני שנה וחצי אמר שר החינוך דאז שי פירון בכנס השקת השדולה למען עולי אתיופיה, "לא אתן לאף אחד לפקפק ביהדותם ההלכתית המלאה של העולים מאתיופיה".

ח"כ ד"ר אברהם נגוסה מהליכוד אמר לערוץ 7 כי "לצערי הרב הבעיה מתחילה בתוכנית הלימודים של משרד החינוך שאינה משקפת את תרבותם ושורשיהם של יוצאי אתיופיה. אני מקווה שבעקבות המחאה משרד החינוך יעשה חשיבה מחדש בתוכנית הלימודים על יהודי אתיופיה".