הוועדה המיוחדת חריש בראשותו של השר לשעבר דוד מגן אישרה לאחרונה בקשה שהעבירה חברת הניהול "באמונה" לפיה יורחבו הדירות בישוב חריש.

לפי החלטת הוועדה, לכל דירה תינתן אופציית הרחבה בהיקף של 25 מ"ר. דירות הגג, ייהנו מתוספת הרחבה בהיקף של 60 מ"ר. ההיתר לתוספות יינתן רק לאחר קבלת טופס 4.

ההחלטה התקבלה בעקבות פניה שעשתה חברת באמונה לפני כשנה. ישראל זעירא, מנכ"ל חברת באמונה, המנהל בישוב מספר עמותות לבניה של 1060 דירות מסביר כי מטרת הפניה הייתה לדאוג שהצרכן הסופי לא יצטרך לעבור דירה בעתיד, עם הרחבת משפחתו.

"מרבית הפרויקטים שאנחנו מנהלים בישוב שווקו לציבור הדתי. כיוון שמרבית הדירות שווקו לזוגות צעירים, חלקם עם ילדים ובשל העובדה ששיעורי הפיריון במגזר הזה הם גבוהים מהממוצע (4.3 למשפחה), רצינו ליצור מצב שלאנשים תהיה אחיזה בישוב ובדירה ולא יצטרכו לדאוג בעוד מספר שנים לשינוי מקום מגורים בשל הרחבת משפחה. התכנון שהצענו הוא דירה המותאמת "למשפחה מתרחבת" ובעצם מאפשר לכל דייר להרחיב את דירתו ב-25 מ"ר. דירות הגג ייהנו מהרחבה של 60 מ"ר".

"זו פעם ראשונה שהגשנו בקשה מסוג זה לוועדת התכנון. הדבר נובע בין היתר מהעובדה כי העיר חריש תוכננה במקור לציבור החרדי, עם תוכנית בניין עיר מרווחת מאד. הרבה מבני ציבור ותשתיות שאין להם קושי לספוג תוספת אוכלוסייה. המהלך נעשה לטובת כלל דיירי הישוב חריש והוא יתאפשר עם קבלת טופס 4, כדי שהקבלן לא יגזור את ההטבה".

זו פעם ראשונה שוועדת תכנון מאשרת באופן גורף הרחבת דירות לכל דיירי העיר. נכון להיום דירה בחריש נמכרת במחיר ממוצע של כ-930 אלף שקל כשהיא על הנייר. עם אכלוס הדירות לרוב עולה שווין של דירות בשיעור של כ-5% בממוצע. ההחלטה הנוכחית, לדברי זעירא, עשויה להקפיץ עוד יותר את מחירי הדירות בישוב.

"הדיירים בישוב חריש ייהנו נטו מההטבה, הם גם לא יאלצו לשלם היטל השבחה. כיום החוק מחייב תשלום היטל עם הרחבה או בניה של נכס בהיקף של 140 מ"ר. כיוון שההטבה הולכת לצרכן הסופי הוא פטור מכך. אין ספק שמחירי הדירות בישוב יעלו כתוצאה מכך, להערכתי בשיעורים גבוהים יותר מאשר ציפו בתחילה".

ההחלטה התקבלה בוועדה המיוחדת חריש בראשותו של דוד מגן, והיא תופקד כעת להתנגדויות. מנתוני הוועדה המיוחדת מהחודש האחרון, עד היום הנפיקה הוועדה היתרי בנייה עבור 4,120 יחידות דיור, וכוונתה להגדיל מספר זה ל- 6,000 עד אביב 2016 ול- 11,200 יחידות דיור עבור 50,000 תושבים עד לסיום תקופת כהונתה בסוף 2018. לצד יחידות אלה הוצאו היתרים גם עבור: 4 מעונות יום, 7 גני ילדים, 4 בתי ספר ו-7 מוסדות ציבור אחרים.

כמו-כן פועלת הוועדה להשלמה של התשתיות, התחברות למערכת הביוב למתקן אזורי לטיפול בשפכים, התחברות לכבישים אזוריים, הקמת תחנת משנה לאספקת חשמל והתחברות לקו המים של מקורות. הוועדה מעבירה להפקדה בין היתר את תכנית חריש/1/ד' (המרכז העירוני) הכוללת: 146,000 מ"ר מסחר ותעסוקה, 7,300 מ"ר מלונאות ותיירות, 77,000 מ"ר מבני ציבור ויחידות דיור נוספות.