יהודה וינשטיין
יהודה וינשטייןצילום: פלאש 90

1. היועץ המשפטי לממשלה חושב כנראה שלא ראוי שאריה דרעי ימונה לשר בממשלתו של בנימין נתניהו. האמת? גם אני חושב ככה.

גם בעיני לא סביר שאדם שהורשע בעבירות כמו אלו שבהן הורשע דרעי מתמודד בבחירות בראשות מפלגה, נבחר מטעם אותה מפלגה לכנסת, ואף מתמנה לשר בכיר.

אתם שואלים מה עשיתי בעניין? מה שצריך לעשות כל אזרח שסבור כך. לא הצבעתי למפלגה שבראשה עומד עבריין מורשע. יותר מכך, עשיתי כל מאמץ לשכנע אנשים שהכרתי שהתלבטו האם להצביע לאותה מפלגה שלא לעשות זאת, כי בעיני זה מעשה שאיננו ראוי.

2. תרשו לי להניח שגם היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, לא הצביע לש"ס. יתכן שכמוני הוא ניסה גם לשכנע אחרים לא להצביע לש"ס, ויתכן שהוא היה עסוק מדי או שלא הכיר אנשים שהתלבטו האם להצביע למפלגה.

בכך, למעשה, עשה וינשטיין מעשה אזרחי ראוי, והביע באופן האזרחי את עמדתו בסוגייה הזו, עמדה אזרחית הגיונית, שקולה ובעלת משקל ראוי.

3. אולם, וינשטיין לא הסתפק בכלי החשוב שמעניקה לו המדינה, הקול בקלפי, והחליט לעשות שימוש גם בסמכויות שמעניק לו תפקידו כיועץ משפטי לממשלה, סמכויות שכלל אינן רלוונטיות לעניין.

בחוות דעת שהגיש וינשטיין לראש הממשלה, הוא טען כי למרות שהחוק איננו אוסר על מינויו של דרעי לשר (ובמדינה דמוקרטית מה שאיננו אסור על פי חוק אוטומטית מותר מבחינה משפטית), הוא "יתקשה" להגן על ההחלטה בפני בג"ץ.

וינשטיין הוא משפטן מוכשר, ותיק, הבקי בנבכי החוק. הוא בודאי יודע שאין שום קושי משפטי להגן בבג"ץ על המינוי של דרעי. זה קייס קל ופשוט, עם סיכויי הצלחה שקרובים למאה אחוזים. לא נותר אלא לקבוע שוינשטיין פשוט שיקר בחוות דעתו, כשטען שיקשה עליו להגן על ההחלטה. 

4. ואולי וינשטיין לא שיקר, ובאמת יהיה לו קשה להגן על ההחלטה, אלא שהקושי הזה הוא קושי נפשי, קושי לפעול משפטית באופן המנוגד לעמדתו בסוגיה הציבורית.

קושי כזה הוא לגיטמי, אם כי קצת מוזר לשמוע אותו מפיו של מי שבשנותיו הארוכות כסנגור בשוק הפרטי ייצג בפני הערכאות המשפטיות עבריינים רבים, בתוכם, תאמינו או לא, גם אריה דרעי.

אולם, למרות שהקושי הוא לגיטימי, מקומו הוא בשיחת רעים בפינת הקפה של משרד היועץ המשפטי, או בשיחה בערב עם האישה בבית. שירבוב הקושי הנפשי לתוך חוות הדעת מלמד שוינשטיין לא מבין בכלל מה תפקידו של יועץ משפטי.

5. כך או כך, שקר או שרבוב לא ראוי, מתברר בפעם המי יודע כמה שיהודה וינשטיין לא מתאים לכהונת היועץ המשפטי לממשלה. את המסקנות מכך נשאיר לשרת המשפטים הנכנסת.