עצרת תמיכה בניו יורק
עצרת תמיכה בניו יורקאביטל מיכלסון

בקהילה היהודית בניו יורק זועמים על החלטת הקונסוליה הישראלית בניו יורק לתמוך בהשתתפותה של הקרן החדשה לישראל בצעדה השנתית למען ישראל שתערך לאחר חג השבועות.

"ממשלת ישראל מנותקת", הם אומרים. "ממשלת ישראל הודיעה, באמצעות הקונסוליה, שהיא מכשירה את הקרן לישראל חדשה – למרות שזו ממשיכה להחרים חברות ישראליות ולפעול נגד צה”ל. מדוע לאשר לגוף שמעודד חרם נגדנו, להשתתף בצעדה השנתית למען ישראל? הרי הצעדה היא במימון ממשלת ישראל!".

הנושא השנוי במחלוקת עלה כבר שנה שעברה לסדר היום הציבורי: האם לאפשר גם לגופים יהודיים בשמאל, שמסייעים בדרך ישירה או עקיפה לתנועת ההחרמה נגד חברות ישראליות -BDS – לצעוד בצעדה השנתית למען ישראל?

המחאה גברה והקריטריונים שונו בלחץ הקהל: השנה, לראשונה, כל גוף שביקש להשתתף בצעדה, נדרש להתחייב שהוא מתנגד ל-BDS (ראשי תיבות "חרם, הימנעות מהשקעות, ועיצומים" זהו קמפיין מצד ארגונים אנטישמיים לחרם על ישראל הכולל חרם כלכלי, אקדמי ותרבותי).

לאחרונה ניסו ראשי הפדרציה לשכנע את פעילי הקהילה, כי התהלוכה אינה מקום מתאים ליצור עימות מול הקרן החדשה לישראל אך מתנגדי הקרן דחו טענה זו.

לפני ימים ספורים, מנהיג בפדרציה העלה טיעון חדש בראיון רדיופוני בטוק-שואו של זאב ברנר. המנהיג, אריק גולדסטין, טען שהכללת הקרן לישראל חדשה היא בכלל דרישה שמגיעה ישירות מממשלת ישראל. הטענה לפיה ממשלת ישראל התייצבה לצד הקרן לישראל חדשה, נכונה או לא, הסעירה עוד יותר את הרוחות והשבוע התקיימה הפגנה נגד הפרשה.

בהפגנה שנערכה ביום שני האחרון הוקראו כתבות המתעדות את הניסיון האירופי לשלול תשלומי פנסיה מניצולי שואה קשישים ביהודה ושומרון. רי’צארד אלן, איש עסקים פרו-ישראלי נמרץ ומוכר, שנאם בעצרת אמר "אם חלילה ממשלת ישראל תתמיד בעמדתה ותאפשר לקרן לצעוד -- ממשלת ישראל תחטא בזאת גם כלפי חיילי צה”ל, גם כלפי אזרחי המדינה, גם כלפי החברות הישראליות והבנקים הישראלים שנפגעים, וגם כלפי אותם ניצולי שואה אומללים וקשישים. ואחרונים חביבים, גם כלפי בנותינו ובנינו כאן, שעמלים בסיכון אישי רב נגד BDS בקמפוסים. אנו מודאגים ולבנו נשבר"

בתגובה לכתבה הבהירו גורמים בקרן החדשה כי הארגון מתנגד לכל סוג של החרמה נגד מדינת ישראל, נגד חרם על ישובי יהודה ושומרון ונגד חרם על ישראל כולה, כלשונם. 

במשרד החוץ אומרים בתגובה לטענות כי "המצעד הינו חג של התלכדות לכל תומכי ישראל. מדינת ישראל אינה רואה במצעד התמיכה בישראל זירה להתכתשות פוליטית מכל סוג שהוא. לאורך השנים השתתפו במצעד מנהיגים ישראלים ויהודים מכל קצוות הקשת הפוליטית. הקונסוליה הכללית של ישראל בניו יורק מעולם לא נקטה עמדה פוליטית בעד או נגד אף אחת מהקבוצות הרבות והמגוונות המשתתפות במצעד".