בבית הנשיא: טקס לזכר אלי כהן
בבית הנשיא: טקס לזכר אלי כהןצילום: חיים צח - לע''מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (שני) בטקס לזכרו של לוחם המוסד אלי כהן שפעל בסוריה בשנות השישים, נתפס והוצא להורג היום לפני 50 שנים בדמשק.

בטקס בו השתתפו אלמנתו נאדיה ובני משפחתו של אלי כהן, שלושת ילדיו ושלושת אחיו, שהתקיים לראשונה בבית הנשיא, נשאו דברים גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו וראש המוסד, תמיר פרדו.

"מעטים הם האנשים אשר ייזכרו לאורך הדורות", אמר ריבלין. ''ובתוך אותם מעטים, כמעט שאין בנמצא ייצוג לקהילת הגיבורים העוסקים במלאכת הריגול והמודיעין. 'חיילים אלמונים', השמים את נפשם בכפם ומסכנים את חייהם בכל רגע ובכל דקה, תחת מעטה חשאיות בהסתר ובהיחבא. יוצא דופן, הוא גיבור ישראל, אחינו- אלי כהן.

''אלי זכה, כי מדינה שלמה תכיר אותו היטב ותוקיר את זכרו. אנו, אזרחי ישראל, נזכור תמיד את אלי כהן כגיבור אמיתי, אשר הקריב את חייו בהגנה על ביטחוננו ועל חירותנו המדינית".

הנשיא הדגיש את מידת ההקרבה והמסירות שנדרשה מאלי כהן בביצוע משימתו. "לעתים, אני מדמיין את אלי באחד מאותם סיורים ברמת הגולן הסורית אשר בהם השתתף בזהותו הבדויה. אינני יכול לשוות בנפשי את תחושותיו. תחושה של רחוק הכרחי ממקום כל כך יקר לליבו. מאנשים כל כך יקרים לליבו. אני מדמיין את אלי, אשר עומד ומחריש.

"אולי רק קורא באלם קול למשפחתו היקרה, רק שפתיו נעות וקולו לא ישמע. מביט מרחוק באזרחי ישראל אשר תולים בו את תקוותם, וזאת מבלי שהם אפילו מודעים לקיומו. לא בכדי זכה אלי שייזכר, הוא אגד בתוכו שילוב מופלא של צניעות ותחכום, של אומץ ושל מסירות אין קץ- לעמו, לארצו ולמדינתו. למדנו על כך מקורות חייו המפוארים ומהמשפחה שהותיר אחריו וממילותיו האחרונות, אותן אמר לרב הקשיש לפני עלייתו לגרדום. ואני מצטט: 'אמור נא למשפחתי, שמילאתי את חובתי עד תם; ונשארתי נאמן לארצי ולעמי עד הרגע האחרון'".

הנשיא פנה אל אלמנתו של אלי כהן, נאדיה ואמר כי "אלי בוודאי ידע כמה דאגת לשלומו והבין את המחיר הכבד ששילמת וזה שאת עוד משלמת על מסירותו שלו לעמו ולארצו, ובמסירות הזו הוא רצה לעטוף אותך ולחבק אותך".

הנשיא התייחס לחובתנו להנציח את אלי כהן ופועלו. "אתגר השנים מאפיל לעתים על הזיכרון ומטשטש אותו. אך יחד עם זאת ראויים אחינו הגיבורים אשר הקריבו את חייהם למעננו, שנזכור אותם לעד", אמר והדגיש "טקס זיכרון זה הוא בבחינת חוב של כבוד לאחינו, אלי כהן ולמורשתו- מורשת נצח אותה נישא תמיד בלבנו. מורשתו של 'האיש שלנו בדמשק' אשר קיומה הבטוח של מדינת ישראל היה חקוק על לבו, בשכבו ובקומו".

ראש המוסד תמיר פרדו אמר בטקס כי "מי שלא גדל בעולם המבצעים החשאיים יתקשה להבין את מלוא המשמעות של דמות הלוחם במוסד. רק בודדים מתאימים למלא תפקיד זה. נדרשת לכך אישיות ייחודית וצירוף תכונות נדיר ביותר. אלי היה כזה.

"מורשתו של אלי העמידה דורות של לוחמות ולוחמים. מאז ועד ימינו, פועלים לוחמים רבים, המסכנים את חייהם וחירותם, לביצור בטחונה של ישראל. מורשתו של אלי, האיש שלנו בדמשק תשרוד לעד. מחויבותנו להביא את אלי לקבר ישראל לא תחדל עד אשר נשלים המשימה".

אלמנתו של אלי כהן ז"ל, נדיה, הודתה לנשיא על קיום האירוע המרגש ועל הסיוע והתמיכה לאורך הדרך ופנתה אל הקהל בתחינה מרגשת. "אל תשכחו איפה אלי נמצא, הוא איננו איתנו. אני מבקשת במעמד זה עשו הכול כדי להחזיר אותו הביתה, אל המדינה למענה נלחם ולמענה שילם בחייו".

יצוין כי, אלי כהן היה הלוחם הישראלי האגדי, שפעל בסוריה, נתפס והוצא להורג לפני 50 שנים. בשנת 1960 גויס כהן לאגף המודיעין בצה"ל ובשנת 1963 הועברה למוסד יחידת המבצעים באמ"ן, אליה השתייך.

כישוריו הייחודים של כהן ומקצועיותו יוצאת הדופן הביאו להצלחתו לחדור לעילית הסורית הבכירה ביותר ולהפיק מידע ערכי וחיוני ששיפר את היערכותה של ישראל לקראת מלחמת ששת הימים.

אלי כהן סייע למנוע תכניות סוריות נגד ישראל, והעביר מידע אודות תכניות חבלה במוביל הארצי, הקמת אש"ף וחימוש צבאי של סוריה, סוגיות שעמדו בראש נושאי העניין של מערכת הביטחון באותן שנים.

משנתפס, פעלה המדינה במאמץ עילאי לחלץ את אלי מגדר הדין שהוטל עליו והעבירה הצעות שונות למנהיגי סוריה, אך אלו דחו אותן על הסף וב-18 במאי 1965 הועלה אלי כהן לגרדום בדמשק.

גם 50 שנים מאז הוצאתו להורג, נחשב אלי כלוחם המיתולוגי, שתולדותיו ופעילותו מסופרים ונלמדים במוסד עד היום. המוסד מקיים מידי שנה טקס לזכרו וקרא למבנה באגף ההדרכה בארגון על שמו.