המחלף החדש
המחלף החדשצילום: צבי רוגר

בעיר חיפה נערך היום (שני) טקס חנוכת מחלף אלנבי המחבר בין שד' ההגנה בכניסה הדרומית לעיר, עם רח' אלנבי ועם שכונת בת גלים.

"הטראומה החלה ביולי 2006 עם נפילת הטיל הראשון במלחמת לבנון השנייה - בכניסה לשכונת בת גלים בה נמצאים בין היתר: המרכז הרפואי רמב"ם, בסיס חיל הים והכניסה לנמל חיפה", אמר בטקס ראש העיר חיפה יונה יהב.

יהב הוסיף כי מדובר ברגע היסטורי, כאשר לראשונה מאז הקמת השכונה מתאפשרת כניסה ויציאה נוספת המשפרת לא רק את איכות חייהם של התושבים, "אלא יותר מכל מגבירה את הביטחון והבטיחות שלהם". 

ראש העיר סיפר כי המשך העבודות יכללו בין היתר הקמת מרכז גלישה שיהפוך את המתחם למרכז שייט ארצי ומוקד עליה לרגל של חובבי ספורט ימי מכל רחבי העולם.

כ-40 מיליון ש''ח הושקעו בהשלמת המחלף אשר בוצע ע"י עיריית חיפה ומשרד התחבורה, באמצעות חברת יפה נוף. תכנון המחלף בוצע תוך התחשבות מלאה בנוף המקומי המשתלב עם הים.

ברמפת העלייה והירידה מהמחלף נתיב אחד לכל כיוון והוא ישמש כאמור לכניסה ויציאה מבת-גלים. התנועה הנכנסת לבת-גלים תרד מהמחלף ישירות לרח' העלייה השנייה ומשם לבת-גלים. השימוש במחלף החדש מיועד לכלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית. השימוש במחלף אסור למשאיות שימשיכו לעבור במחלף דולפין בלבד.

הפרויקט משלב פעילות גולשים באזור ומייצר שטחי דשא לשירות הציבור בכלל והגולשים בפרט. עבודות הפיתוח הסביבתי בפרויקט מהוות חלק מרצף של טיילת ושבילי אופניים המתחילים בשכונת בת גלים וממשיכים דרומה דרך פארק שקמונה, פארק הכט, חוף הכרמל, חוף דדו, חוף הגולשים ובעתיד עד לעתלית.

העבודות כללו בין היתר יציקת גשר באורך של 150 מ' וברחוב של 10 מטרים במשך לילה אחד. כ- 150 משאיות בטון הובילו 1,200 קוב בטון לאתר הקמת הגשר, שנבנה מקונסטרוקציית ברזל במשקל 350 טון. העבודות שהחלו בשעה 20:00 בערב נמשכו עד השעה 6:00 בבוקר שלמחרת. היציקה ללא הפסקה ע"י 3 משאבות בטון וכ- 50 פועלים שעבדו במקביל על מנת להשלים את היציקה בזמן.

כמו כן כללו העבודות בין היתר התקנת רמזורים בחיבור העליון של הגשר למחלף אלנבי, הצבת מעקות בטון וברזל, התקנת מערכות תאורה וחשמל, צנרת ניקוז, קווי מים ומובל ביוב ראשי ברח' יוברט המפרי בבת גלים. בהמשך יושלמו עבודות הפיתוח הנופי וכאמור הקמת מועדון הגלישה.

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר כי "עיריית חיפה מהווה דוגמה לביצוע פרויקטים תחבורתיים. בשנים האחרונות בוצעו בעיר שורה של פרויקטים מהגדולים בארץ  ובהם מנהרות הכרמל, כגביש הגיבורים ועוקף קריות. כל אלה משפרים לא רק את איכות החיים אלא גם תורמים לבטיחות ולפיתוח התיירותי של האזור".

מנכ"ל חברת יפה נוף אבישי כהן: "השלמנו את העבודות בפרויקט הכשרת ציר ראשי בין המחלף ועד כיכר צים, פרויקט שיהפוך את שכונת בת גלים לנגישה יותר וישפר את איכות חייהם של התושבים ושל המגיעים באלפיהם מידי יום דרך צומת דולפין".