רקע מרשים. אביחי מנדלבליט
רקע מרשים. אביחי מנדלבליטפלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, החליט היום (רביעי) לגנוז את התיק בעניינו של מזכיר הממשלה והפצ"ר לשעבר, אלוף (מיל.) אביחי מנדלבליט.

נזכיר כי מנדלבליט נחשד בשיבוש הליכי משפט בפרשת הרפז, בתקופה בה שימש כפרקליט הצבאי הראשי. עם זאת וינשטיין לא ציין וינשטיין אם התיק נסגר מחוסר ראיות או מחוסר אשמה.

וינשטיין כתב כי "יש לזכור כי כיממה בלבד לאחר שנודע לו על המצאות המסמך בידי אשכנזי, הנחה מנדלבליט את אשכנזי לעדכן אותי בדבר המצאות המסמך בידו. כך אכן עשה אשכנזי באופן מידי, בעקבות הנחייתו של מנדלבליט. נמצא, אפוא כי מנדלבליט עשה את המעשה הנכון בתוך זמן קצר ביותר".

עם זאת, הוא הוסיף וציין ש"מטבע הדברים, יחסי העבודה השוטפים של הפרקליט הצבאי הראשי והרמטכ"ל עשויים ליצור קרבה מיוחדת שיהיה בה כדי לטשטש לעתים את קו הגבול בין האינטרס האישי של הרמטכ"ל, האינטרס הפנימי של הצבא והאינטרס הציבורי בכללותו. ברור שהתווך בין בעלי תפקידים אלו רגיש וצריך להתקיים בו אמון מוגבר. ולבסוף, יש להזכיר כי מאז אותם אירועים חלפו כארבע שנים וחצי, וככלל, גם חלוף הזמן עשוי לעמעם במעט את החומרה הגלומה בדברים".

לפני כשבועיים הגישה המדינה לבג"ץ את תגובתה בעתירת מזכיר הממשלה, האלוף (במיל') אביחי מנדלבליט נגד היועץ המשפטי לממשלה.

מנדלבליט ביקש בעתירה לערוך לו שימוע לפני מתן החלטה בדבר עילת סגירת תיק חקירת המשטרה בעניינו בפרשה 404 (פרשת הרפז), וכי לצורך כך תועבר לו טיוטת ההחלטה וחומר הראיות שעליו היא נשענת.

המדינה טוענת בתשובתה מנגד, כי דין העתירה והבקשה לצו ביניים להידחות על הסף, בהיעדר עילה להתערבות בית המשפט.

המדינה טוענת, כי גם אם נניח לצורך הדיון שתיקו של העותר ייסגר, זכות הטיעון של הפרט בכל הקשור לעילת הסגירה של תיק חקירה נגדו, ככל שמוחלט על אי-העמדה לדין, באה לידי ביטוי ומיצוי בהסדר הקבוע בחוק סדר הדין הפלילי, המאפשר לחשוד שתיקו נסגר להשיג על עילת הגניזה של התיק, ואין כל עילה שבדין לחרוג ממתווה זה, לרבות לעניין סוגיית העיון בחומרי החקירה.

בתשובה הוסיפו נציגי המדינה, כי לשינוי הסדר ומתן זכות טיעון למנדלבליט לפני קבלת ההחלטה תהיינה השלכות רוחב, זאת בשעה שפרקליטיו של מנדלבליט זכו כבר באופן חריג להיפגש עם נתציגי הפרקליטות בכל הנוגע לתיק זה.